Metodyka treningu motorycznego
2600-SIW-M1-MTM-2-S1
Struktura procesu treningowego. Planowanie podstawowego treningu motorycznego. Wzorce i kategorie ruchu człowieka. Rozgrzewka specjalistyczna RAMP, rozgrzewka ogólnorozwojowa bazująca na funkcji stawów wraz z kompleksami ruchowymi. Ogólna diagnostyka (globalna)-testy ruchomości. Rozciąganie dynamiczne i mobilizacje w ruchu. PIR (z klientem i samodzielnie). Core stability w ujęciu pracy kręgosłupa Testy siłowe, prewencja urazów
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w ćwiczeniach – 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim- 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 10
- opracowanie scenariusza zajęć- 7
- czytanie literatury- 8
- przygotowanie do kolokwium - 10
Łącznie: 75 godz. (3 pkt.ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.
K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią.
K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 Potrafi zmierzyć wybrane parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej i zdrowia.
K_U07 Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce
K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych, kształcenia ustawicznego. Planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K_K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne
K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych, kształcenia ustawicznego. Planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K_K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak przeciwskazań do udziału w zajęciach treningowych,dobry stan zdrowia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest 100% frekwencji na zajęciach.
Kryteria oceniania:
dst- 60%
dst plus- 65 %
db- … 70%)
db plus- 80%
bdb- 90%)
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium
dst- 60%
dst plus- 65 %
db- … 70%)
db plus- 80%
bdb- 90%
Praktyki zawodowe
Literatura
1. K.Szydło Motoryczność diagnostyka,trening
Gliwice 2021
2. K.Starrett 2016. Bądź sprawny jak lampart.
3. A. Pacek, M. Babiarz Sekrety przygotowania motorycznego w sporcie, Gdynia 2019
4. M Rippetoe Zacznij o siły, 2005
5. M. Boyle Nowoczesny trening funkcjonalny, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: