Filozofia z elementami etyki 2600-SIW-FL-1-S1
Wykład ma na celu przygotowanie studenta do analizy problemów antropologicznych, społecznych i etycznych, pojawiających się w kontekście relacji międzyludzkich i działalności społecznej. Przedmiotem refleksji będą takie kategorie, jak: człowiek, osoba, wolność, podmiotowość, wykluczenie, prawda, odpowiedzialność, relacja, wspólnota, społeczność, dialog, etyka, bioetyka, ekoetyka, moralność, prawa człowieka, hedonizm, utylitaryzm, normy, wartości, sumienie, cnota moralna, sprawiedliwość, przebaczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
W1, W2, U1 – kolokwium, pisemny test, pytania otwarte
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium
ndst – 15,5 pkt (50%)
dst - 16 pkt (51%)
dst plus - 20 pkt (67%)
db - 22 pkt (75%)
db plus - 25 pkt (83%)
bdb - 27 pkt (90%)
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się dla tego przedmiotu praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Alichniewicz A., Eutanazja a etyczne podstawy medycyny stanów terminalnych, w: M. Gałuszka, K. Szewczyk (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, Łódź 2002, s. 155-192;
2. Chudy W., Człowiek niepełnosprawny w świetle filozofii, Ethos 3-4 (2007), s. 67-80;
3. Chyrowicz B., „Moralni święci”. Czy istnieje obowiązek spełniania czynów supererogacyjnych?, w: B. Chyrowicz (red.), Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości, Lublin 2004, s. 85-99;
4. Crosby J.F., Zarys filozofii osoby, Kraków 2007 (fragmenty);
5. Horowski J., Koncepcja integralnego, cielesno-duchowego rozwoju człowieka w ujęciu pedagogiki tomistycznej, w: P. Błajet (red.), Ciało – edukacja – umysł, Bydgoszcz 2010, s. 43-59;
6. Horowski J., Sprawności czy kompetencje moralne?, „Paedagogia Christiana” 1/29 (2012), s. 191-208;
7. Horowski J., Włączenie w życie społeczne jako wymóg sprawiedliwości – w perspektywie rozwoju moralnego, w: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu, Szczecin 2014, s. 189-206;
8. Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001 (fragmenty);
9. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu;
10. Swift A., Wprowadzenie do filozofii politycznej, Kraków 2010 (fragmenty);
11. Valverde C., Antropologia filozoficzna, Poznań 1998 (fragmenty).
Literatura uzupełniająca:
1. Bartnik Cz.S., Personalizm, Lublin 1996;
2. Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007;
3. Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998;
4. Dębowski J., „Prawda dialogu” , czyli jak unikać instrumentalizacji prawdy?, w: M. Szulakiewicz, Z. Karpus
(red.), Dialog w kulturze, Toruń 2003, s. 67-93;
5. Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków 2005, s. 213-221;
6. Galewicz W. (red.), Antologia bioetyki, t. 1: Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.
7. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa 1997;
8. Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986;
9. Szostek A., Rola pojęcia godności w etyce, w: tenże, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 42-63;
10. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002;
11. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1: Etyka indywidualna, t. 2: Etyka społeczna, Kraków 2005;
12. Tischner J., Myślenie według wartości, w: tenże, Myślenie według wartości, Kraków 2000, s. 477-493;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: