Inżynieria genetyczna 2600-S1-CM-IGN
Podczas zajęć laboratoryjnych na wstępie omówione będą zasady dobrej praktyki (DPL, ang. Good Laboratory Practice) laboratoryjnej oraz technika pipetowania pipetami automatycznymi. Podczas zajęć Studenci poznają metody ekstrakcji kwasów nukleinowych z materiału roślinnego jak i z mikroorganizmów, przeprowadzają samodzielnie amplifikację DNA metodą PCR, trawienia restrykcyjne, ligację, transformację. Poznają w jaki sposób możliwe jest sprawdzenie potencjalnej funkcji sklonowanego genu przeprowadzając analizę funkcjonalną w systemie prokariotycznym z wykorzystaniem Escherichia coli. Studenci zapoznają się z zasadami pracy z organizmami modyfikowanymi genetycznie. Podczas zajęć laboratoryjnych realizowane są następujące zagadnienia:
1. Wstęp. Dobra praktyka laboratoryjna. Technika pipetowania mikropipetami automatycznymi. Sporządzanie roztworów.
2. Amplifikacja regionu kodującego metalotioneinę 3 (MT3) rzepaku na matrycy cDNA (wklonowanego do wektora pJET 1.2) z zastosowaniem starterów generujących miejsca restrykcyjne dla enzymów NdeI i XhoI.
3. Trawienie restrykcyjne plazmidu ekspresyjnego pET21 i produktu reakcji PCR (insertu) oraz ich ligacja
4. Ukompetentnianie komórek E. coli oraz ich transformacja mieszaniną ligacyjną
5. Izolacja DNA plazmidu pET21 metodą lizy alkalicznej oraz jego trawienie restrykcyjne
6. Elektroforeza produktów trawienia restrykcyjnego i analiza funkcjonalna bakterii BL21 niosących plazmid pET21 z wstawką sekwencji kodującej BnMT3 na podłożu zawierającym metale ciężkie
7. Analiza funkcjonalna bakterii Escherichia coli eksprymujących BnMT3 (cd.) i analiza in silico sekwencji zawierającej gen MT3 Brassica napus L.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (stacjonarnie lub on-line)
K_W01, K_W06, K_W08, K_W09, K_W11, K_W13, K_U02, K_U05, K_U11, K_U17
Kryteria oceniania - wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100%.
Ćwiczenia - końcowe pisemne zaliczenie
Literatura
Jędrzejczyk I., Rewers M., Dąbrowska G.B., 2017. Wybrane techniki biologii molekularnej. Wydawnictwo UTP.
Nicholl D.S.T., 2008. An Introduction to Genetic Engineering 3rd ed. Cambridge University Press
Brown T.A., 2010. Gene Cloning and DNA Analysis: An Introduction. Wiley-Blackwell
Alberts B. et al., 2008. Molecular biology of the cell. 5th ed., Garland Publishing
Sambrook J. et al. 2001. Molecular cloning: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory 3rd ed.
Słomski R. Analiza DNA. 2008. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu
Przyrodniczego w Poznaniu
Singleton P., 2000. Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie. PWN, Warszawa
Drewa G., Ferenc T., 2011. Genetyka medyczna, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: