Enzymy w biomedycynie 2600-S1-CM-EBIO
Kurs dotyczy treści związanych z budową, funkcję i modyfikacją aktywności enzymatycznych oraz z możliwością wykorzystania powyższych informacji w biomedycynie
Na wykładach studenci poznają zagadnienia dotyczące:
1. Mechanizmów regulacji aktywności enzymów w komórkach i możliwości wykorzystania tych mechanizmów (np. inhibicji) do celów terapeutycznych
2. Transferu informacji na poziomie komórki, narządu i organizmu, roli enzymów w sygnalizacji na poziomie komórkowym; uszkodzeń procesów transmisji sygnałów biologicznych
3. Udziału enzymów w wybranych procesach fizjologicznych, etiologii schorzeń i diagnostyce: integracji metabolizmu, regulacji śródnarządowej oraz zaburzeń metabolizmu białek, cukrów i tłuszczy na poziomie organów zaburzeń i bloków metabolicznych i innych enzymopatii
4. Wykorzystania enzymów jako markerów diagnostycznych
5. Wykorzystania enzymów jako narzędzi diagnostycznych i narzędzi biotechnologicznych stosowanych w biomedycynie.
Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o białkach aktywnych katalitycznie, mechanizmach przemian biochemicznych w przebiegu i diagnozowaniu chorób i nowoczesnych testach diagnostycznych, konstruowanych w oparciu o enzymy. Poruszane zagadnienia dotyczą:
1. Kinetyki enzymów markerowych, patobiochemii, diagnostyki i terapii molekularnej enzymatycznych chorób spichrzeniowych, Charakterystyki enzymów związanych z etiologią chorób lizosomalnych
2. Wykorzystania enzymów do konstruowania testów diagnostycznych :
- enzymy jako markery: Ilościowej i jakościowej analizy markerów molekularnych stanów niedokrwiennych
- enzymy jako narzędzia diagnostyczne: Wykorzystania testów enzymatycznych do oznaczania związków lipidowych i glukozy we krwi
3. Zastosowania szybkich, enzymatycznych testów diagnostycznych do ilościowej analizy metabolitów i patogenów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: test zawierający pytania zamknięte pojedynczego wyboru. Zaliczenie testu z wykładów po osiągnięciu przynajmniej 50% dostępnych punktów. Ocena bardzo dobra wymaga osiągnięcia powyżej 90% dostępnych punktów. Pozostałe stopnie ustalene proporcjonalnie w przedziale 50-90%
W01, W02, W04, W06, W08
Zaliczenie ćwiczeń: spełnienie wszystkich poniższych warunków
1/ obecność na zajęciach K01
2/ Zaliczenie raportów z przeprowadzanych doświadczeń W02, W04, W010, U05
3/ Kolokwium pisemne (70% oceny końcowej) : W01, W04, W06, W08, W11, U3, U5, U8
4/ aktywność studenta, bieżące przygotowanie do zajęć (30% oceny końcowej) : W01, W05, W06, U01, U04, U05, U08, K03
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecane podręczniki:
- Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL
- Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN
- Alberts B i wsp. Podstawy biologii komórki. PWN 2007
- Koolman J, Röhm K-H. Biochemia. Ilustrowany przewodnik.
Literatura uzupełniająca: aktualne publikacje naukowe z zakresu biochemii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: