Moduł 1 - Rola RNA w biologii molekularnej i biotechnologii 2600-RNABIOT-1-S2
Zajęcia teoretyczne i praktyczne obejmowały będą następujący zakres materiału
1. Ewolucja kwasów nukleinowych powstanie pierwszych związków organicznych (doświadczenie Urley’a-Miller’a). Ewolucja prebiotyczna co było pierwsze metabolon czy replikon? Rola RNA w powstaniu życia na Ziemi jak powstały pierwsze polimery – właściwości katalityczne RNA.
2. Rodzaje RNA w komórce ich struktura, właściwości cechy charakterystyczne oraz lokalizacja. Znaczenie poszczególnych frakcji RNA dla podstawowych przemian metabolicznych.
3. Techniki identyfikacji kwasu rybonukleinowego w komórce.
4. Odkrycie niskocząsteczkowego RNA oraz jego funkcje. Podział sRNA, biogeneza oraz mechanizmy działania. Białka zaangażowane w powstawanie, modyfikacje, dystrybucje komórkową oraz funkcję niskocząsteczkowego RNA. Znaczenie sRNA dla kontroli rozwoju oraz kluczowych dla życia procesów (transkrypcji, translacji, stabilności kwasów nukleinowych).
5. Znaczenie badań nad RNA w rozwoju biologii molekularnej. Postęp w naukach biologicznych związany z zastosowaniem RNA (hybrydyzacja antysensowan, wyciszanie genów techniką RNAi) wykorzystywanych w badaniach funkcji genów.
6. Wykorzystanie RNA w biotechnologii oraz terapii genowej. Leczenie chorób metabolicznych, wirusowych oraz nowotworowych z zastosowaniem specyficznych RNA.
W ramach zajęć praktycznych proponowane są:
1. Izolacja różnych frakcji RNA komórkowego. Porównanie technik izolacji możliwości uzyskiwania 1 lub wielu frakcji jednocześnie z jednego homogenatu komórkowego. .
2. Elektroforetyczny rozdział izolowanych frakcji RNA. Porównanie migracji w żelu różnych rodzajów RNA oraz wizualna ocena ilości poszczególnych z nich. .
3. Bioinformatyczne modelowanie struktury RNA
4. Analiza akumulacji wybranego miRNA, jego prekursora i genu docelowego przy użyciu techniki qRT-PCR. Odwrotna transkrypcja całkowitego i niskocząsteczkowego RNA
5. Analiza wyników i sprawdzian wiadomości
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin końcowy opisowy - K_W03, K_W04, K_W05
Zajęcia laboratoryjne - kolokwium opisowe - K_U01
Na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry -
81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
Literatura
Brown T.A. Genomy, PWN, 2009
Filip A., Mikro-RNA — małe cząsteczki o wielkim znaczeniu, Postępy Biologii Komórki, 33, 45-57, 2006
Szweykowska-Kulińska Z., Szarzyńska B., Nagroda Nobla 2006 za fundamentalne odkrycia w regulacji ekspresji genów u eukariontów., Postępy Biologii Komórki, 34, 3.13, 2007
Jóźwiak P., Lipińska A., Zastosowanie interferencji RNA w diagnostyce i terapii niektórych chorób człowieka., Postepy Hig Med Dosw (online), 2010; 64: 504-512
Materiały przygotowane przez prowadzących na podstawie bieżącej literatury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: