Krajowe i unijne ramy prawne ochrony przyrody 2600-OP-KUNBIOL-3-S1
Celem kształcenia jest poznanie aktualnego stanu wiedzy na temat przyczyn i skutków degradacji środowiska oraz międzynarodowych działań na rzecz ochrony ekosystemów, jak również zapoznanie studentów traktatami, umowami międzynarodowymi ratyfikowanymi przez Polskę i dyrektywami Unii Europejskiej, które wiążą się bezpośrednio lub pośrednio z ochrona przyrody, w szczególności: Ochrona przyrody w prawie międzynarodowym i prawie UE. System źródeł prawa. Zakres podmiotowy i przedmiotowy. Definicja przyrody. Definicja ochrony przyrody. Aspekty ochrony przyrody. Pojęcie zanieczyszczenia. Zrównoważony rozwój. Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. Rys historyczny ochrony przyrody. Miejsce ochrony przyrody w polskim systemie ochrony środowiska. Relacje między krajowymi a międzynarodowymi przepisami o ochronie przyrody. Park narodowy jako forma ochrony przyrody. Utworzenie, zmiana i likwidacja parku narodowego. Organizacja parku narodowego. Otulina parku narodowego. Rezerwaty przyrody. Rezerwat przyrody jako forma ochrony przyrody. Utworzenie, zmiana i likwidacja rezerwatu przyrody. Organizacja rezerwatu przyrody. Otulina rezerwatu przyrody. Zakazy dotyczące parków narodowych i rezerwatów przyrody. Park krajobrazowy jako forma ochrony przyrody. Utworzenie, zmiana i likwidacja parku krajobrazowego. Organizacja parku krajobrazowego. Plany ochrony dla parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych. Zadania ochronne. Obszar chronionego krajobrazu jako forma ochrony przyrody. Utworzenie, zmiana i likwidacja obszaru chronionego krajobrazu. Organizacja obszaru chronionego krajobrazu. Obszar Natura 2000. Indywidualne formy ochrony przyrody; pomnik przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, ochrona gatunkowa. Ochrona zielenie i zadrzewień. Usuwanie drzew i krzewów. Organy ochrony przyrody. Gospodarowanie zasobami i składnikami przyrody. Skutki prawne objęcia ochroną.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- obserwacji
- projektu
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena z wykonanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rakoczy B., Prawo ochrony przyrody, Warszawa 2009.
2. Radecki W., Ustawa o ochronie przyrody: komentarz, Warszwa 2012.
3. Gruszecki K., Ustawa o ochronie przyrody, Warszawa 2010.
4. Habuda A., Obszary Natura 2000 w prawie polskim, Warszawa 2013.
5. Rotko J., Ramowa Dyrektywa Wodna. WSPIA Poznań, 2013
6. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2008. Poradnik lokalnej ochrony przyrody (wydanie IV zmienione). Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin.
7. https://www.eea.europa.eu/pl/themes/biodiversity
Literatura uzupełniająca:
1. Wierzbowski B., Rakoczy B., Prawo ochrony środowiska: zagadnienia podstawowe, Warszawa 2012.
2. Prawo ochrony środowiska, pod red. M Górskiego, Warszawa 2014.
3. Radecki W., Prawna ochrona przyrody w Polsce a Natura 2000, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, Warszawa 2014.
4. Polskie prawo ochrony przyrody, pod red. J. Ciechanowicz-McLean, Warszawa 2006.
5. Kenig-Witkowska M. M., Prawo środowiska Unii Europejskiej: zagadnienia systemowe, Warszawa 2011.
6. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/71/polityka-ochrony-srodowiska-ogolne-zasady-i-podstawowe-ramy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: