I know what I eat - food toxicology and chemistry 2600-OG-EN-IKWE
The basis of scientific evaluation of xenobiotics in food will be presented. Different classes of xenobiotics in food will be discussed in terms of their toxicological characterization and relevance to human health. The following topics will be presented:
1. Introduction to the subject. Perception of the food-related risks by consumers and their scientific assessment.
2. The basics of risk assessment.
3. Toxic metals: lead and mercury.
4. Toxic metals: arsenic and cadmium.
5. Methylated resveratrol analogs - leaving the shadow of resveratrol.
6. The mold is not only unhygienic but also dangerous: mycotoxins.
7. Deadly plants and animals: natural toxins.
8. Fighting with pests: pesticides.
9. The most toxic environmental contaminants: dioxins.
10. Residues of antibiotics in food of animal origin.
11. Do hormones in food cause premature puberty?
12. Prettier, fragrant, more durable: food additives.
13. Food fraud.
14. Cancerogenic compounds in food.
15. Assessment: presentation of group projects.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt grupowy dotyczący wybranych ksenobiotyków
Kryteria oceniania -
ocena niedostateczna: poniżej 60%
ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów,
ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów
ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów
ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów
ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Mishra L.K.: Introductory Food Toxicology. Daya Publishing House, 2018.
Publikacje naukowe i doniesienia medialne
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
zajęcia zdalne |
W cyklu 2023/24L:
zajęcia zdalne |
W cyklu 2025/26L:
zajęcia zdalne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: