Enzymy w diagnostyce medycznej
2600-OG-BK-EDM
Przedmiot w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
-zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w diagnozowaniu chorób.
Studenci poznają zagadnienia dotyczące:
Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy o metabolitach, enzymach i mechanizmach przemian biochemicznych w przebiegu i diagnozowaniu chorób. Poruszane zagadnienia dotyczą:
1. Patobiochemii, diagnostyki i terapii molekularnej enzymatycznych chorób spichrzeniowych
2. Charakterystyki enzymów związanych z etiologią chorób lizosomalnych
Wykorzystania enzymów do konstruowania testów diagnostycznych (enzymy jako markery, enzymy jako narzędzia diagnostyczne)
3. Zastosowania szybkich testów diagnostycznych do ilościowej analizy metabolitów i patogenów
5. Ilościowej i jakościowej analizy markerów molekularnych stanów niedokrwiennych
6.Wykorzystania testów enzymatycznych do oznaczania związków lipidowych we krwi
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 10
- praca własna nad opracowaniem sprawozdania -5
- przygotowanie do kolokwium końcowego–5
Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student posiada wiedzę dotyczącą: udziału enzymów w wybranych procesach fizjologicznych; dysfunkcji enzymów w etiologii schorzeń oraz zastosowania enzymów w diagnostyce - K_W08, K_W09, K_W10, K_W13
W2: Student wykazuje znajomość metod jakościowych i ilościowych w diagnozowaniu zaburzeń i chorób fizjologicznych i metabolicznych; posiada wiedzę na temat czułości, specyficzności oraz ograniczeń wybranych metod enzymatycznych - K_W15, K_W16
W3: Student rozumie znaczenie współczesnej diagnostyki molekularnej dla opracowywania i stosowania nowych terapii - K_W19
W4: Student potrafi zaproponować właściwe metody badania metabolitów, enzymów oraz szlaków metabolicznych; wykazuje wiedzę ze statystyki na poziomie pozwalającym interpretację danych ilościowych - K_W02, K_W15, K_W16
W5: Student zna programy komputerowe umożliwiające matematyczne, statystyczne i graficzne opracowanie uzyskiwanych wyników - K_W14
W6: Student zna zasady etyki dotyczącej pracy z materiałem zwierzęcym i pochodzącym od człowieka oraz zasady etyki związane z prowadzeniem badań i wykorzystaniem danych źródłowych - K_W19, K_W21
W7: Student zna zasady BHP pracy z materiałem biologicznym i pracy w laboratorium - K_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student wybiera i stosuje techniki pomiarowe i analityczne oraz metody jakościowe i ilościowe do diagnostyki materiału biologicznego - K_U07
U2: Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciąga poprawne wnioski dotyczące oceny zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka - K_U06, K_U08
U3: Student korzysta z danych literaturowych, wykonuje analizę informacji, syntezę, podsumowuje, dokonuje krytycznej oceny, wyciąga wnioski - K_U03, K_U05, K_U06
U4: Student potrafi posługiwać się językiem naukowym (polskim i angielskim) w stopniu umożliwiającym omówienie, udokumentowanie i opracowanie uzyskanych danych - K_U03, K_U15, K_U16
U5: Student używa sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie koniecznym do analizy obrazów uzyskiwanych z zastosowaniem różnych metod diagnostycznych oraz do wyszukiwania publikacji naukowych, a także sporządzania raportów i prezentacji wyników - K_U03, K_U08, K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student rozumie potrzebę regularnego aktualizowania wiedzy ze względu na dynamiczny rozwój dokonujący się w obrębie medycyny i diagnostyki - K_K01,
K2: Student rozumie znaczenie badań naukowych, opracowania nowych metod diagnostycznych i udoskonalanie już istniejących - K_K01, K_K07, K_K08
K3: Student potrafi racjonalnie i krytycznie selekcjonować informacje uzyskane z literatury naukowej, Internetu i innych źródeł masowego przekazu, dotyczących czułości metod badawczych lub podłoża schorzeń - K_K07
K4: Student ma świadomość odpowiedzialności za rozpowszechnianie nabytej wiedzy - K_K10
K5: Student wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy np. wykonywanych zadań praktycznych, przygotowanego przez siebie referatu - K_K07, K_K10
K6: Student ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność prowadzonych analiz oraz konieczności przestrzegania zasad etyki - K_K06
K7: Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za powierzony sprzęt, potrafi ocenić zagrożenia - K_K09
K9: jest zdolny do pracy zespołowej - K_K03, K_K04
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-10 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie w parach, wymaga to zwiększonej kontroli ze strony prowadzącego, która możliwa jest przy grupach z małą liczba studentów. Wykonywanie eksperymentów w oparciu o pisemne instrukcje. Zagadnienia związane zaburzeniem metabolizmu, molekularnym podłożem chorób cywilizacyjnych i zastosowaniem enzymów w diagnostyce przygotowywane w formie referatów studenckich z uwzględnieniem dyskusji po każdym referacie.
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- referatu
- laboratoryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z biologii (funkcja białek, cukrowców, lipidów, budowa komórki roślinnej, zwierzęcej)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń: K_W08, K_W09, K_W10, K_W13, K_W15, K_W16, K_U15, K_U16
obecność na zajęciach laboratoryjnych, ocena bieżącego przygotowania i aktywności w trakcie zajęć (30%), ocena referatu/prezentacji multimedialnej na określony temat przygotowanej przez studenta (30%), pozytywna ocena z praktycznego zaliczenia ćwiczeń (40%);
Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Praktyki zawodowe
Literatura
Biochemia Harpera, R.K. Murray, D.K. Granner, V.W.Rodwell, PZWL 2008
Biochemia, J.M Berg, J.L.Tymoczko, L.Stryer, PWN 2009.
Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, A. Dembińska-Knieć, J. Nastalski. Urban & partner 2002.
Medical Biochemistry, N.V. Bhagavan, Academic Press 2001.
Basic medical biochemistry – a clinical approach, C.Smith, A.D.Matks, M.Lieberman. Lippincott Williams &Wilkins 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: