Dlaczego różnorodność biologiczna jest ważna?
2600-OG-BK-DRW
Podczas konwersatorium z wykładem studenci poznają zagadnienia związane z różnorodnością biologiczną w skali lokalnej i globalnej. Omawiane będą problemy dotyczące źródeł zmienności organizmów żywych oraz różnorodności gatunkowej w przeszłości i obecnie. Przedstawione zostaną zagrożenia dla różnorodności na tle zmieniającego się klimatu oraz metody ochrony różnorodności i ekosystemów wrażliwych. W ramach konwersatorium prowadzone będą dyskusje ze studentami na temat zagadnień przedstawionych na wykładach i ćwiczeniach.
Podczas ćwiczeń studenci poznają podstawowe metody oceny bogactwa gatunkowego, przestawiony będzie także praktyczny wymiar znaczenia różnorodności biologicznej w ekosystemach wodnych i lądowych narażonych na antropopresję: porównywanie ekosystemów i identyfikacja organizmów dominujących w ekosystemach przy użyciu aplikacji (np.: iNaturalist), ocena tła siedliskowego oraz nasilenia antropopresji.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
• udział w konwersatoriach z wykładem – 14 h
• udział w ćwiczeniach – 26 h
2. Praca własna studenta:
• przygotowanie do ćwiczeń, laboratorium – 10 h
• przygotowanie do zaliczenia części wykładowej – 10 h
• praca własna nad opracowaniem projektu i prezentacji – 10 h
• udział w konsultacjach – 5 h
Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: posługuje się pojęciami: różnorodność biologiczna, różnorodność siedlisk, inwazje biologiczne, zanieczyszczenia, usługi ekosystemowe, miary oceny różnorodności gatunkowej - K_W02.
W2: wyróżnia ekosystemy, dostrzega powiązania pomiędzy nimi, wskazuje wpływ czynników abiotycznych na funkcjonowanie organizmów żywych zasiedlających ekosystem - K_W02.
W3: wskazuje znaczenie ekosystemów, metody ich ochrony oraz wpływ antropopresji - K_W02.
W4: zna miary oceny różnorodności gatunkowej - K_W07.
W5: ocenia czy poprawnie dobrano metody oceny jakościowej i ilościowej organizmów zasiedlających badany ekosystem, metody oceny czynników abiotycznych oraz metody dokumentowania badań - K_W13.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student
U1: wykonuje pomiary podstawowych parametrów fizykochemicznych w celu przedstawienia tła siedliskowego dla organizmów oraz ocenia skład jakościowy (wykorzystując aplikacje np.: iNaturalist) organizmów zasiedlających badany ekosystem - K_U04, K_U05.
U2: interpretuje obserwacje, uzyskane wyniki i pomiary a na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski - K_U13.
U3: posiada umiejętność wyszukiwania informacji, organizowania, dokumentowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów oraz prezentacji uzyskanych wyników - K_U07.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K1: wykazuje świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności zawodowych, jest chętny do gromadzenia i pogłębiania wiedzy przyrodniczej i dostrzega jej praktyczne zastosowania - K_K01, K_K02.
K2: wykazuje świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz oraz uzyskanych wyników badań - K_K03.
K3: wykazuje zdolność wykorzystywania metod informatycznych do opracowania i prezentacji uzyskanych wyników i przeprowadzonych analiz - K_K07.
K4: wykazuje zdolność do pracy zespołowej -K_K10.
Metody dydaktyczne
• konwersatorium
• wykład informacyjny (konwencjonalny)
• ćwiczeniowa
• pomiaru w terenie
• referatu
• panel dyskusyjny
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- projektu
- laboratoryjna
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Pisemne zaliczenie z konwersatorium z wykładem: W1, W2, W3, W4, K1.
Kryteria oceniania: % maksymalnej liczby punktów
ndst <51%
dst ≥51%, <61%
dst plus ≥61%, <71%
db≥71%, <81%
db plus ≥81, <91%
bdb ≥91%
2. Aktywność na ćwiczeniach: K1, K2, K3, K4.
3. Ocena uzyskanych w trakcie zajęć wyników, przedstawionych w formie prezentacji multimedialnej, przygotowanej przez studentów w podgrupach (W4, W5, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4).
Praktyki zawodowe
Literatura
Weiner J. 2008. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 609 ss.
Kropiwiec K., Szala M., Maciąg K., 2014. Bioróżnorodność : wybrane zagadnienia . Politechnika Lubelska,
Publikacje
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: