Metoda naukowa 2600-MNBIOL-2-S1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktyczną stroną metodologii badań naukowych oraz silnego wnioskowania. Ostatecznie, na zakończenie zajęć studenci będą umieli zaplanować eksperyment, którego celem będzie weryfikacja postawionej hipotezy i wynikających z niej przewidywań w oparciu o poprawnie skonstruowany, z metodologicznego punktu widzenia, eksperyment.
Tematy:
1. Metoda naukowa i silne wnioskowanie
a) Testowanie hipotez jako podstawa poznania naukowego
b) Różnica pomiędzy hipotezą naukową a hipotezą statystyczną
c) Formułowanie hipotez naukowych oraz płynących z nich przewidywań
2. Różnica pomiędzy badaniami korelacyjnymi a badaniami eksperymentalnymi
3. Planowanie układu eksperymentalnego
a) Co to jest kontrola?
b) Replikacja i pseudoreplikacja; ile powtórzeń wystarczy?
c) Randomizacja w układzie eksperymentalnym
4. Z czego wynikają błędy wnioskowania?
5. Formułowanie planu badań i jego prezentacja
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa, kolokwium -K_W11, K_W13, K_W23, K_U10, K_U12, K_U21, K_U16
Aktywność – K_K01, K_K02,K_K04
Studenci w podgrupach przygotowują plan badań, który jest oceniany oraz prezentują go na ocenę
Skala ocen sprawdzianów pisemnych
ndst - <60%
dst- 60%
dst plus- 61-65%
db- 66-70%
db plus- 71-75%
bdb- 76-100%
Literatura
Łomnicki A. - Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników
Ferguson , Yoshio Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
Ruxton i Colegrave Experimental Design for the Life Sciences
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: