Mikrobiologia
2600-MIKBIOL-2-S1
Wykład ma na celu przedstawić mikrobiologię jako podstawową naukę biologiczną stosowaną. Omawiane są mikroorganizmy prokariotyczne (Bacteria i Archea) i cechy odróżniające je od organizmów eukariotycznych. Słuchacz zapoznaje się z różnorodnością morfologiczną, cytologiczną i funkcjonalną bakterii. W wykładzie zwraca się szczególną uwagę na procesy anaboliczne (syntezy) i kataboliczne (rozkładu) bakterii, na ich genetykę i sposoby zmienności.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (65 godz.):
- udział w wykładach – 15 h
- udział w ćwiczeniach - 40 h
- konsultacje - 5 h
Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (85 godz.) :
- praca indywidulana studenta związana z zaliczeniem pisemnym egzaminu - 40 h
- przygotowanie do zajęć praktycznych i zaliczeniem pisemnym tych zajęć - 45 h
Łącznie: 150 godzin (6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna budowę komórki prokariotycznej i cechy różniące ją od komórki eukariotycznej - K_W02, K_W07, K_W14, K_W15
W2: Charakteryzuje poziomy organizacji życia, różnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów na siebie i na środowisko - K_W01,
W3: Ma podstawową wiedzę o morfologii, fizjologii i genetyce bakterii wykorzystywaną w badaniach - K_W05
W4: Ma wiedzę o znaczeniu drobnoustrojów dla zdrowia i życia człowieka, zwierząt i roślin - K_W09,
W5: Ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w funkcjonowaniu środowisk naturalnych - K_W06, K_W08,
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi zastosować odpowiednie metody biochemiczne i genetyczne do badań aktywności bakterii oraz zmienności środowiskowej i genetycznej - K_U01, K_U03, K_U08
U2: Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ilościowe i jakościowe do określania grup fizjologicznych bakterii oraz identyfikacji - K_U02, K_U10, K_U14, K_U15
U3: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu - K_U11, K_U12, K_U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu mikrobiologii – K_K01,
K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji obiegowych dotyczących znaczenia bakterii w przyrodzie – K_K02
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi
ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja, część praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny
ćwiczenia - zaliczenie na ocenę (55-65% dostateczny, >65-75% dostateczny plus, >75-85% dobry,>85-95% dobry plus, >95% bardzo dobry)
Literatura
Kunicki-Goldfinger W.J.H.: "Życie bakterii", Wyd. VII, (zmien.), Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2008
Schlegel H.G.: "Mikrobiologia ogólna" (tłum. z niem.), Wyd.II (popr.), Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: