Moduł 1 - Mechanizmy ekspresji genów 2600-MEGBIOT-1-S2
Podczas wykładów i zajęć laboratoryjnych realizowane będą następujące zagadnienia:
1. Podstawowa maszyneria transkrypcyjna: promotor podstawowy, kasety TATA, CAAT, GC, elementy cis i trans, wzmacniacze, wyciszacze, izolatory transkrypcji, techniki identyfikacji sekwencji promotora.
2. Regulacja ekspresji genów na poziomie: inicjacji transkrypcji, potranskrypcyjnym (obróbka i edycja RNA), transportu i stabilności RNA, inicjacji translacji, transportu białek i ich stabilności, potranslacyjnych modyfikacji białek.
3. Czynniki transkrypcyjne (TF) – struktura białek i domeny wiązania DNA (palce cynkowe, zamek leucynowy, motywy helix-loop-helix, helix-turn-helix, arkusz beta), mechanizmy aktywacji TF, klasyfikacja TF, bioinformatyczna identyfikacja miejsc wiązania TF, profile ekspresji TF, projekt ENCODE.
4. Udział chromatyny i jej modyfikacji w regulacji ekspresji genów.
5. Kontrola ekspresji genów przez szlaki transdukcji sygnałów. Rola sprzężeń zwrotnych w regulacji ekspresji genów. Rola receptorów jądrowych w włączaniu i wyłączaniu aktywności genów.
6. Organizacja, struktura i działanie genomu chloroplastowego i mitochondrialnego, i ich współdziałanie z genomem jądrowym podczas ekspresji genów.
7. Techniki analizy ekspresji genów (na poziomie mRNA i białka), systemy ekspresji genów, sieci genowe, bazy ekspresji genów.
Zajęcia laboratoryjne:
1. Izolacja i analiza sekwencji promotorowych zawierających elementy regulatorowe cis:
A. Izolacja wysokocząsteczkowego czystego preparatu DNA genomowego (gDNA),
B. Tworzenie bibliotek fragmentów trawionego gDNA,
C. Reakcje PCR z starterami adaptorowymi i specyficznymi (projektowanie),
D. Analiza produktów PCR (trawienie restrykcyjne, oczyszczanie z żelu, klonowanie, analizy in silco wyników sekwencjonowania).
2. Identyfikacja sekwencji intronowych wybranych genów– izolacja RNA, synteza cDNA, projektowanie starterów, PCR, elektroforeza, klonowanie DNA do wektora bakteryjnego, analiza in silico wyników sekwencjnowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin końcowy opisowy - K_W01, K_W04, K_W05
Zajęcia laboratoryjne - kolokwium opisowe - K_U01, K_U010 K_U015
Procent poprawnych odpowiedzi wymagany na ocenę: dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1.Brown T.A. Genomy, PWN, 2018
2.Stryer L. Biochemia, PWN, 1999
3.Turner P., McLennan A., Bates A., White M. Biologia molekularna - krótkie wykłady, PWN, 2004
4.Węgleński P. Genetyka molekularna, PWN, 2006
5.Carlberg C., Molnar F. Mechanisms of Gene Regulation, Springer Netherlands, 2016
6.Perdew, G.H., Vanden Heuvel, J.P., Peters, J. M. Regulation of Gene Expression, 2007, Humana Press
7.Alberts B. Molecular biology of the cell, Garland Publishing, 1994.
8.Dąbrowski M., Kamińska B. Od wzorów ekspresji genów i motywów regulatorowych do predykcji i modelowania ekspresji genów — wyzwania i nadzieje, Kosmos, 58, 67-77, 2009
9.Materiały przygotowane przez prowadzących
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: