Identyfikacja niebezpiecznych gatunków glonów 2600-MDW-1B-ING
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia:
1. Część systematyczna – charakterystyka taksonomiczna gromad glonów, nowoczesne systemy klasyfikacji
2. Część ekologiczna – Zjawiska zakwitów glonów, czynniki wywołujące zakwity, skutki ekologiczne.
3. Toksyczność glonów: gatunki produkujące toksyny, rodzaje toksyn, efekty działania.
4. Znaczenie glonów w ekspertyzach sądowych, ślady biologiczne (struktury krzemionkowe i celulozowe).
W cyklu 2022/23Z:
jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium – K_W09, K_U04, K_U10
Opracowanie zaliczeniowe – K_W09,
Aktywność – K_K03, K_K07
Wykład: zaliczenie na ocenę w formie opracowania zaliczeniowego
Kryteria oceny: na ocenę dostateczną student musi zdobyć 50 - 60% pkt, na ocenę dostateczny plus - 61-70% pkt, na ocenę dobry - 71-80% pkt, na ocenę dobry plus - 81-90% pkt, na ocenę bardzo dobry - powyżej 90% pkt.
Zajęcia laboratoryjne: w zakresie wiedzy: średnia z ocen uzyskanych ze sprawdzianów cząstkowych; w zakresie umiejętności: zaliczenie z praktycznej znajomości powszechnie występujących oraz potencjalnie toksycznych gatunków.
Kryteria oceny: na ocenę dostateczną student musi zdobyć 50 - 60% pkt, na ocenę dostateczny plus - 61-70% pkt, na ocenę dobry - 71-80% pkt, na ocenę dobry plus - 81-90% pkt, na ocenę bardzo dobry - powyżej 90% pkt.
W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.
Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: ocena z kolokwium pisemnego (50%); ocena z zaliczenia praktycznego (40%); średnia z ocen z aktywności na zajęciach i sprawdzianów (10%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bąk M. i in., 2012, Klucz do oznaczania okrzemek w fitobentosie na potrzeby oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa
Błaszczyk A., Toruńska A., Kobos J., Browarczyk-Matusiak G., Mazur-Marzec, H., 2010, Ekologia toksycznych sinic, Kosmos-problemy nauk biologicznych 59 (1-2) 173-198 (dostęp on-line)
Burchardt L. i in., 2010. Klucz do oznaczania gatunków fitoplanktonu jezior i rzek. Wyd. Naukowe Poznań, 187 pp.
Kawecka B., Eloranta P. V., 1994. Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych. PWN Warszawa, 251 pp.
Rzymski P., 2009, Wpływ toksyn sinicowych na zdrowie człowieka. Nowiny lekarskie 78 (5-6): 353-359
Starmach K., 1989. Plankton roślinny wód słodkich. PWN Warszawa-Kraków, 496 pp.
www.sinice.pl
W cyklu 2022/23Z:
Jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: