Matematyka i statystyka 2600-MATSA-1-S1
W skład części matematycznej wchodzą następujące zagadnienia:
1) podstawowe działania na macierzach
2) wyznaczniki macierzy oraz macierze odwrotne
3) rozwiązywanie równań liniowych z wykorzystaniem macierzy: metoda z wykorzystaniem macierzy odwrotnej, metoda Cramera, metoda eliminacji Gaussa
4) własności funkcji elementarnych z naciskiem na funkcje trygonometryczne oraz wykładnicze
5) wprowadzenie pojęcia granicy funkcji
6) podstawy rachunku różniczkowego
7) podstawy rachunku całkowego
W skład części statystycznej wchodzą następujące zagadnienia:
1) wprowadzenie pojęć takich jak populacja oraz próba statystyczna, zmienna losowa, rozkład statystyczny oraz typy skal pomiarowych
2) omówienie podstawowych rozkładów dyskretnych i ciągłych z naciskiem na rozkład normalny (Gaussa)
3) wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych
4) testy parametryczne: test t, test F, analiza wariancji oraz testy nieparametryczne: np. test chi^2
5) wprowadzanie do analizy korelacji i regresji liniowej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Z części wykładowej (matematycznej) egzamin końcowy w postaci 10 zadań do samodzielnego rozwiązania uwzględniające wymienione powyżej efekty kształcenia (wiedza i umiejętności). Oceny wystawiane są zgodnie z następująca punktacją: 10 pkt - 5; 9 pkt - 4.5; 8 pkt - 4; 7 pt. - 3.5; 6 pkt - 3; <6 pkt - 2
Z części ćwiczeniowej (statystycznej) kolokwium końcowe w postaci 10 pytań testowych uwzględniające wymienione powyżej efekty kształcenia (wiedza i umiejętności), . Oceny wystawiane są zgodnie z następująca punktacją: 10 pkt - 5; 9 pkt - 4.5; 8 pkt - 4; 7 pt. - 3.5; 6 pkt - 3; <6 pkt - 2.
Student musi otrzymać ocenę pozytywną z części matematycznej i statystycznej, aby zaliczyć kurs. Każdy student ma prawo do poprawy jeśli otrzyma ocenę niedostateczną z egzaminu lub kolokwium w pierwszym podejściu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN
Dowolne podręczniki do matematyki ze szkoły średniej, szczególnie z lat 60, 70 i 80 XX wieku.
Dowolne kanały na YouTube dotyczące zagadnień matematycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: