Mikroskopia konfokalna i elektronowa
2600-KBIOL-MKE-SX
Na ćwiczeniach rozpoczynających się wstępem teoretycznym studenci poznają następujące procedury:
• przygotowanie materiału biologicznego do obserwacji ultrastukturalnej oraz lokalizacji molekuł in situ w mikroskopie elektronowym,
• immunocytochemiczna lokalizacja molekuł typu pre- i post-embeding na poziomie mikroskopu elektronowego
• immunofluorescencyjna lokalizacja antygenów z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej i/lub konfokalnej
• detekcja RNA przy zastosowaniu techniki FISH (ang. fluorescent in situ hybridization) wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej i/lub konfokalnej
• obsługa ultramikrotomu, mikroskopu świetlnego, fluorescencyjnego, konfokalnego i elektronowego
• rejestracja obrazów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości z użyciem mikroskopu świetlnego i fluorescencyjnego
• obsługa oprogramowania do wykonania pomiarów morfometrycznych i densytometrycznych.
W cyklu 2022/23:
W trakcie trwania zajęć studenci teoretycznie poznają nowoczesne urządzenia oraz techniki służące do bioobrazowania komórkowego oraz uzyskują praktyczne umiejętności takie jak: • przygotowanie materiału do obserwacji w mikroskopie elektronowym w zależności od ich późniejszego wykorzystania • wpływ różnych mieszanin utrwalających na jakość uzyskanej ultrastruktury • zastosowanie techniki kontrastowania do identyfikacji białek, RNA i DNA na poziomie mikroskopu elektronowego • obsługa ultramikrotomu, mikroskopu elektronowego, mikroskopu konfokalnego • rejestracja obrazów cyfrowych o wysokiej jakości i rozdzielczości z użyciem mikroskopu świetlnego i fluorescencyjnego • obsługa oprogramowania do analizy morfometrycznej oraz pomiarów morfometrycznych i densytometrycznych • uzyskiwanie trójwymiarowych obrazów metodą cięcia optycznego z użyciem mikroskopu fluorescencyjnego i programu do dekonwolucji obrazu • uzyskania trójwymiarowych obrazów metodą cięcia optycznego z użyciem mikroskopu konfokalnego
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.):
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 h
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 10
- przygotowanie do zaliczenia końcowego kursu – 25
Łącznie 75 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje kategorie mikroskopów i zna zasady ich działania –
K _W04, K_W05, K_W22, W_K23
W2: Zna etapy przygotowania materiału biologicznego do analizy w mikroskopie optycznym i elektronowym i rozumie celowość działań podejmowanych przez badacza na każdym etapie - K_W05, K_W23
W3: Zna i rozumie wieloetapową metodykę podstawowych strategii i metod badawczych opartych na lokalizacji określonych molekuł w komórkach i tkankach - K_W05, K_W21, K_W23
W4: Dobiera odpowiednie techniki mikroskopowe do postawionych zadań badawczych - K_W23
W5: Ma podstawową wiedzę w zakresie możliwości rejestracji obrazów w mikroskopie świetlnym, fluorescencyjnym, konfokalnym i elektronowym – K_W23
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi przygotować materiał biologiczny do obserwacji mikroskopowych z wykorzystaniem różnych technik bioobrazowania na poziomie komórkowym i subkomórkowym - K_U03, K_U10,
U2: Potrafi wykonać analizy cytochemiczne, immunocytochemiczne, ultrastrukturalne oraz hybrydyzację in situ na poziomie mikroskopu świetlnego i/lub elektronowego - K_U03, K_U10
U3: Analizuje i rejestruje obrazy mikroskopowe, potrafi ocenić ich jakość pod względem technicznym i właściwie zinterpretować otrzymywane wyniki badań – K_U13, K_U14, K_U15, K_U21
U4: Obsługuje podstawowe funkcje oprogramowania do pomiarów morfometrycznych i ilościowych – K_U13, K_U15, K_U21
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu bioobrazowania – K_K01, K_K02, K_K06, K_K07
K2: Rozumie wartość rzetelnej postawy podczas prowadzonych analiz i badań – K_K02, K_K05
K3: Jest odpowiedzialny za używany sprzęt na zajęciach, pracę własną i innych K_K08, K_K09
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
- ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja; część praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m. in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć laboratoryjnych w grupach maks. 8-10 osobowych. Ponadto, mniejsza liczebność grup ćwiczeniowych umożliwia zdobycie praktycznych umiejętności przez studentów, które mają być potwierdzone stosownym zaświadczeniem ukończenia kursu.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Zaliczenie na ocenę (test końcowy) - K_W04, K_W05, K_W21, K_W22, K_W23; aktywność w trakcie zajęć - K_K01, K_K02, K_K03
Kryteria oceniania:
- co najmniej 80% frekwencja na zajęciach
- wymagany próg (zaliczenie końcowe):
60% - dostateczny
61-68% - dostateczny plus
69-76% - dobry
77-84% - dobry plus
85-100% - bardzo dobry
Literatura
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003
3. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło,
M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005
4. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
W cyklu 2022/23:
1) Wróbel, B., Zienkiewicz, K., Smoliński, D.J., Niedojadło, J., Świdziński, M., 2005. Podstawy mikroskopii elektronowej. Skrypt dla studentow biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikolaja Kopernika, Toruń. 2) Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. 2009. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN. 3) Hayat MA., 2000. Principles and techniques of electron microscopy. Cambrige of University Press 2000
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: