Bioobrazowanie ekspresji genów
2600-K6-BEG-BIOT
Przedmiot jest prowadzony w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Stosowane obecnie techniki bioobrazowania stanowią szeroką gamę narzędzi do badania i wizualizacji procesów biologicznych na poziomie komórkowym i subkomórkowym. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z dostępnymi technikami bioobrazowania, które umożliwiają analizę dystrybucji oraz poziomu produktów powstających na różnych etapach procesu ekspresji genów. Z uwagi na charakter zajęć studenci uzyskają praktyczne umiejętności takie jak: (1) przygotowanie utrwalonego materiału zwierzęcego do badań mikroskopowych, (2) przeprowadzenie odpowiednich procedur, których celem będzie ujawnienie dystrybucji oraz poziomu określonych produktów ekspresji genów, (3) analiza mikroskopowa przygotowanych preparatów oraz ocena uzyskanych wyników.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godz.
.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (32,5 godz.):
- przygotowanie do zajęć, uzupełnienie notatek oraz zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 20 godz.
- przygotowanie raportu końcowego w celu zaliczenia ćwiczeń - 12,5 godz.
Łącznie: 62,5 godz. (2,5 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę w zakresie czasowo-przestrzennej organizacji kolejnych etapów ekspresji genów w komórce – K_W04, K_W09, K_W10,
W2: potrafi posługiwać się pojęciami i definicjami związanymi z bioobrazowaniem – K_W03, K_W11
W3: dysponuje wiedzą na temat zastosowania różnych technik bioobrazowania oraz mikroskopii w badaniach ekspresji genów na poziomie komórkowym i subkomórkowym - K_W04, K_W05, K_W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykorzystuje wybrane narzędzia i techniki bioobrazowania w celu detekcji określonych produktów powstających na różnych etapach ekspresji genów na poziomie komórkowym i subkomórkowym - K_U01, K_U02, K_U03, K_U10,
U2: analizuje i interpretuje obrazy mikroskopowe – K_U06, K_U08, K_U10,
U3: ocenia wiarygodność wyników uzyskanych poznanymi technikami bioobrazowania – K_U06, K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzonych analiz i badań - K_K06, K_K08,
K2: posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz organizacji pracy w zespole - K_K03, K_K04,
K3: odpowiada za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wykazuje szczególną dbałość o specjalistyczną aparaturę badawczą wykorzystywaną podczas realizacji zajęć laboratoryjnych – K_K08.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące i poszukujące:
- ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny (prezentacja multimedialna, dyskusja). Część praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń nadzorowanych przez osobę prowadzącą, z zachowaniem podstawowych zasad BHP dotyczących pracy laboratoryjnej z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi; każdy student (grupa ćwiczeniowa liczy maksymalnie 10 osób) wykonuje określony preparat mikroskopowy.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student powinien znać podstawy biochemii, biologii komórki, biologii molekularnej i genetyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
- zaliczenie na ocenę
Kryteria oceniania:
- ocena z raportu
wymagany próg na ocenę dostateczną: 60-67 %
68-75% - dostateczny plus
76-83 % - dobry
84-91% - dobry plus
92-100 % - bardzo dobry.
- aktywność podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Alberts B, Bray D, Hopkin K, Johnson A, Lewis M, Raff M, Roberts K, Walter P „Podstawy biologii komórki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
2. Brown TA „Genomy”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Literatura uzupełniająca:
Artykuły naukowe z zakresu bioobrazowania komórkowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: