Allelopatia i jej znaczenie w agrocenozach 2600-K4-AA-BIOT
Na zajęciach studenci zapoznają się:
- ze zjawiskiem allelopatii, które jest powszechne w agrofitocenozach i ekosystemach naturalnych,
- substancjami allelopatycznymi oraz szlakami ich biosyntezy,
- sposobami uwalniania allelopatin do środowiska,
- z allelopatycznymi roślinami uprawnymi,
- z organowym zróżnicowaniem aktywności allelopatycznej roślin,
- z wpływem warunków stresowych na poziom oddziaływań allelopatycznych,
- możliwościami zastosowania allelopatii w produkcji roślinnej,
- możliwościami wykorzystania biotechnologii w kreatywnym wykorzystaniu zjawiska allelopatii
Ćwiczenia:
1. BHP w laboratorium badawczym. Omówienie warunków zaliczenia kursu. Zapoznanie z aparaturą wykorzystywaną w trakcie ćwiczeń.
2. Przygotowanie wodnych wyciągów różnych organów rośliny donora allelozwiązków. Porównanie wybranych parametrów, właściwości fizycznych wodnych wyciągów z liści donora (pH, EC, potencjał osmotyczny).
3. Zróżnicowanie genotypowe i organowe w aktywności allelopatycznej – założenie doświadczeń, obserwacje, pomiary.
4. Ocena aktywności allelozwiązków zawartych w wydzielinach korzeniowych - założenie doświadczenia, obserwacje, zliczenie, pomiary.
5. Ocena aktywności allelozwiązków zawartych w substancjach lotnych uwalnianych przez rośliny donora.
6. Autoallelopatia – założenie doświadczenia, obserwacje, zliczenie, pomiary.
7. Analiza i opracowanie uzyskanych wyników, wnioski
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia – aktywność na zajęciach i raporty końcowe – K_W01, K_W04, K_W08, K_W15, K_W17, K_U05, K_U06, K_U11, K_U12, K_U14
Aktywność (tylko kompetencje) – K_K03,K_K09 K_K11
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: pisemne opracowanie obejmujące tematykę realizowaną na zajęciach (70%), ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć, zaangażowanie, aktywność) (30%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
1. Wójcik-Wojtkowiak D., Politycka B., Weyman-Kaczmarkowa W.: Allelopatia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu;
2. Kopcewicz J., Lewak S.: Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2005
3. Grzesiuk S, Koczowska I, Górecki RJ. Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby. red. Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1999.
Górecki RJ, Grzesiuk S. Fizjologia plonowania roślin red. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2002.
4. P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1996.
5. Kołodziejczyk A. Naturalne związki organiczne, PWN, 2011
Literatura uzupełniająca
1. J. B. Harborne, Introduction to Ecological Biochemistry, 2. Academic Press 1997
2. M. Goodman, F. Morehouse, Organic molecules in action, Gordon & Breach, 1973
3. L. Dzierzbicka, D. Witt; Chemia organiczna związków naturalnych L. Dzierzbicka, D. Witt; PG, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: