Czynniki patogenności bakterii klinicznych
2600-K1-CP-BIOT
Ćwiczenia dotyczą zjawiska patogenności bakteryjnej ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych czynników patogenności. Ćwiczenia obejmują: wykonanie testów serologicznych na wybrane adhezyny fimbrialne i niefimbrialne u różnych bakterii klinicznych, Testy hodowlane na wytwarzanie egzopolisacharydów otoczkowych (EPS) przez bakterie kliniczne, badanie zdolności do tworzenia biofilmu przez bakterie, testowanie uzdolnień hemolitycznych bakterii, jakościową ocenę aktywności wybranych enzymów bakteryjnych potencjalnie uczestniczących w patogenezie (proteazy, katalazy, koagulazy, ureazy metodami agaryzowo-dyfuzyjnymi oraz w podłożu płynnym. Studenci zapoznają się z genetyczną determinacją czynników patogenności bakterii na przykładzie plazmidów.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):
- udział w zajęciach laboratoryjnych - 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 32,5 godz.) :
- praca własna studenta - 20 godz.
-przyotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu -12,5 godz.
Łącznie 62,5 godz. (2,5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student definiuje terminy: patogenność, zakażenie, kolonizacja, inwazja bakteryjna, zjadliwość, inwazyjność. Wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą czynników odpowiedzialnychi za patogenność bakterii a ich funkcją K_W02, K_W04.
W2: Charakteryzuje wzajemne oddziaływania pomiędzy mikroorganizmami chorobotwórczymi i makroorganizmem w aspekcie wywoływania choroby, K_W05
W3: Tłumaczy związki między biotycznym środowiskiem i zdrowiem człowieka, K_W07
W4: Wykazuje znajomość aktualnych problemów w zakresie mikrobiologii klinicznej K_W15
W5: Wskazuje właściwe metody badania niektórych procesów mikrobiologicznych zachodzących podczas infekcji bakteryjnej
W6: Wskazuje właściwe metody badania procesów biologicznych aktywnych w patogenezie, K_W03
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii klinicznej w analizie procesu patogenezy, K_U02
U2: Prawidłowo ocenia czynniki zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, K_U05.
U3: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu, KU07
U4: Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku ojczystym i angielskim, K_U11
U5: Interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy z wykorzystaniem czasopism naukowych i popularnonaukowych, powiększania kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych, K_K01
K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, a także obiegowych przekonań odnoszących się do nauk biologicznych, K_K02
K3: Jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej, K_K06
K4: Jest zdolny do pracy zespołowej K_K10
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia maja charakter doświadczalny. Studenci realizują zadania laboratoryjne w grupach 4-osobowych.
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
zaliczony kurs z mikrobiologii ogólnej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
kolokwium zaliczeniowe pisemne
55-65% dostateczny, >65-75% dostateczny plus, >75-85% dobry, >85-95% dobry plus, >95% bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Zaremba M. L., Borowski J.: „Mikrobiologia Lekarska”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
2. Szewczyk E. M.: „Diagnostyka bakteriologiczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
3. Irwing W., Boswell T., Ala’Aldeen D.: „Krótkie wykłady – Mikrobiologia medyczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: