Hodowla komórek zwierzęcych
2600-HKZBIOT-2-S1
Treści merytoryczne wykładów:
1. Organizacja i wyposażenie pracowni hodowli komórek zwierzęcych.
2. Warunki środowiska hodowlanego.
3. Biologia komórek hodowanych in vitro.
4. Pozyskiwanie komórek do hodowli in vitro i uzyskiwanie linii komórkowej.
5. Modele in vitro i ich zastosowanie we współczesnej biologii, biotechnologii i medycynie.
6. Produkcja białek rekombinowanych w komórkach hodowanych in vitro. Przeciwciała monoklonalne.
7. Komórki macierzyste – źródła, potencjał i kontrola różnicowania komórek macierzystych.
8. Aplikacje kliniczne oraz perspektywy zastosowania komórek macierzystych.
9. Inżynieria tkankowa.
10. Komórki macierzyste nowotworów.
Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej pracy w warunkach aseptycznych oraz zakładania i utrzymania komórek zwierzęcych w hodowli in vitro. Poruszane zagadnienia dotyczą:
1. Zasady prowadzenia hodowli komórek i tkanek zwierzęcych. Warunki hodowli, pożywki, utrzymanie sterylności hodowli.
2. Planowanie eksperymentu i organizacja pracy w pracowni hodowli komórek zwierzęcych.
3. Kolokwium
4. Zakładanie hodowli pierwotnych komórek prawidłowych z tkanek dorosłych zwierząt (eksplantów).
5. Zakładanie hodowli pierwotnych komórek prawidłowych z tkanek embrionalnych z zastosowaniem enzymów proteolitycznych.
6. Ocena jakości hodowli pierwotnych. Wymiana pożywki w hodowli hepatocytów. Sposoby liczenia komórek. Przygotowanie lizatów z
fibroblastów kurzych.
7. Hodowla ustalonych linii komórkowych na przykładzie komórek jajnika chomika chińskiego (CHO) - rozmrażanie komórek i zakładanie
hodowli o określonej gęstości.
8. Pasażowanie komórek CHO. Metody zamrażania i przechowywania komórek.
9. Komórki macierzyste i możliwości ich wykorzystania. (konwersatorium)
10. Podsumowanie i omówienie ćwiczeń. Kolokwium końcowe.
W cyklu 2023/24Z:
Treści merytoryczne wykładów: 1. Organizacja i wyposażenie pracowni hodowli komórek zwierzęcych. 2. Warunki środowiska hodowlanego. 3. Biologia komórek hodowanych in vitro. 4. Pozyskiwanie komórek do hodowli in vitro i uzyskiwanie linii komórkowej. 5. Modele in vitro i ich zastosowanie we współczesnej biologii, biotechnologii i medycynie. 6. Produkcja białek rekombinowanych w komórkach hodowanych in vitro. Przeciwciała monoklonalne. 7. Komórki macierzyste – źródła, potencjał i kontrola różnicowania komórek macierzystych. 8. Aplikacje kliniczne oraz perspektywy zastosowania komórek macierzystych. 9. Inżynieria tkankowa. 10. Komórki macierzyste nowotworów.
Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej pracy w warunkach aseptycznych oraz zakładania i utrzymania komórek zwierzęcych w hodowli in vitro. Poruszane zagadnienia dotyczą: 1. Zasady prowadzenia hodowli komórek i tkanek zwierzęcych. Warunki hodowli, pożywki, utrzymanie sterylności hodowli. 2. Planowanie eksperymentu i organizacja pracy w pracowni hodowli komórek zwierzęcych. 3. Kolokwium 4. Hodowla ustalonych linii komórkowych na przykładzie mysich fibroblastów L929 – pasażowanie i zliczanie komórek 5. Metody zamrażania i przechowywania komórek 6. Rozmrażanie komórek i zakładanie hodowli o określonej gęstości. Ocena żywotności przechowywanych komórek. 7. Wysiew komórek do doświadczenia na przykładzie określania żywotność komórek z użyciem testu MTT 8. Stymulacja komórek oraz oznaczanie ich żywotności za pomocą testu MTT 9. Wykorzystanie aplikacyjne hodowli komórek zwierzęcych (konwersatorium) 10. Podsumowanie i omówienie ćwiczeń. Kolokwium końcowe.
|
W cyklu 2024/25Z:
Treści merytoryczne wykładów: 1. Organizacja i wyposażenie pracowni hodowli komórek zwierzęcych. 2. Warunki środowiska hodowlanego. 3. Biologia komórek hodowanych in vitro. 4. Pozyskiwanie komórek do hodowli in vitro i uzyskiwanie linii komórkowej. 5. Modele in vitro i ich zastosowanie we współczesnej biologii, biotechnologii i medycynie. 6. Produkcja białek rekombinowanych w komórkach hodowanych in vitro. Przeciwciała monoklonalne. 7. Komórki macierzyste – źródła, potencjał i kontrola różnicowania komórek macierzystych. 8. Aplikacje kliniczne oraz perspektywy zastosowania komórek macierzystych. 9. Inżynieria tkankowa. 10. Komórki macierzyste nowotworów.
Zajęcia laboratoryjne umożliwią poznanie i praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej pracy w warunkach aseptycznych oraz zakładania i utrzymania komórek zwierzęcych w hodowli in vitro. Poruszane zagadnienia dotyczą: 1. Zasady prowadzenia hodowli komórek i tkanek zwierzęcych. Warunki hodowli, pożywki, utrzymanie sterylności hodowli. 2. Planowanie eksperymentu i organizacja pracy w pracowni hodowli komórek zwierzęcych. 3. Kolokwium. 4. Zakładanie hodowli pierwotnych komórek prawidłowych z tkanek dorosłych zwierząt (eksplantów). 5. Hodowla ustalonych linii komórkowych na przykładzie mysich fibroblastów L929 – pasażowanie i zliczanie komórek 6. Metody zamrażania i przechowywania komórek 7. Rozmrażanie komórek i zakładanie hodowli o określonej gęstości. Ocena żywotności przechowywanych komórek. 8. Wykorzystanie aplikacyjne hodowli komórek zwierzęcych (konwersatorium). 9. Podsumowanie i omówienie ćwiczeń. Kolokwium końcowe.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 15
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15
Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student posiada wiedzę w zakresie pracy z hodowlami komórkowymi i tkankowymi oraz zakładania i utrzymania komórek zwierzęcych w hodowli in vitro - K_W06, K_W09
W2: rozumie konieczność zachowania zasad aseptyki, zna metody i techniki izolowania komórek do hodowli, sposoby prowadzenia hodowli komórek embrionalnych i dojrzałych - K_W15, K_W16
W3: posiada wiedzę w zakresie przemian metabolicznych, cyklu komórkowego, regulacji proliferacji i starzenia komórkowego - K_W09,
K_W10
W4: opisuje źródła pozyskiwania, sposoby hodowli, kierunki i kontrolę różnicowania in vivo oraz in vitro komórek macierzystych - K_W17
W5: zna sposoby wykorzystania hodowli komórek in vitro do produkcji białek rekombinowanych, jako modelu w badaniach cytotoksyczności oraz w regeneracji tkanek i narządów - K_W13, K_W19
W6: posiada wiedzę w zakresie biologii nowotworowych komórek macierzystych - K_W09
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student nabył umiejętność pracy w warunkach aseptycznych, przygotowania podłoży do hodowli in vitro, zakładania hodowli komórek z tkanek embrionalnych i zróżnicowanych - K_U07, K_U11
U2: potrafi utrzymywać komórki zwierzęce w hodowli in vitro, pasażować i zamrażać komórki - K_U11
U3: potrafi dokonać oceny przeżywalności i metabolizmu komórek w hodowli, oceny wpływu substancji toksycznych oraz oznaczania markerów starzenia się komórek - K_U01, K_U08
U4: potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty oraz interpretować uzyskane wyniki - K_U08
U5: student wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim oraz jest zdolny do krytycznej oceny uzyskanych informacji - K_U15, K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i pracę zespołową nad realizacją zadań - K_K09
K2: ma świadomość istotności przewidywania skutków pracy z materiałem biologicznym, zachowania zasad bezpieczeństwa - K_K08
K3: potrafi zaplanować eksperyment służący realizacji określonego zadania badawczego - K_K05
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia - omówienie harmonogramu zajęć, protokołów i metod laboratoryjnych; wykonywanie procedur w warunkach aseptycznych,
zgodnie z instrukcją do ćwiczeń, w obecności prowadzącego zajęcia. Zajęcia laboratoryjne odbywają się z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego i zestawów specjalistycznych odczynników. Ze względu na pracę z materiałem biologicznym i obowiązujące standardy bezpieczeństwa konieczny jest stały nadzór osoby prowadzącej ćwiczenia, co może być zapewnione w grupach liczących max. 8-10 osób.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- referatu
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
podstawowe wiadomości z zakresu biochemii i biologii komórki
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń - obecność na zajęciach laboratoryjnych, ocena bieżącego przygotowania i aktywności w trakcie zajęć: K_U07, K_U11 (30%); ocena referatu/prezentacji multimedialnej na określony temat przygotowanej przez studenta: K_U15, K_U16 (20%); pozytywna ocena z kolokwium końcowego: K_U07, K_U11, K_U01, K_U08 (50%);
zaliczenie wykładu - egzamin pisemny: K_W06, K_W09, K_W10, K_W13, K_W15, K_W16, K_W17, K_W19
Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%,
bardzo dobry - 91-100%.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Stokłosowa S. „Hodowla komórek i tkanek” (PWN, Warszawa 2011)
2. Kłyszejko-Stefanowicz L. „Cytobiochemia” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002)
3. Kilarski W. „Strukturalne podstawy biologii komórki” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003)
4. Kawiak J. „Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii” (Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2002)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: