Grzyby i rośliny trujące, lecznicze i halucynogenne 2600-GTSA-1-S1
Przekazanie wiedzy i ułatwienie jej zrozumienia, (a także zastosowania w przypadku roślin i grzybów leczniczych) na temat głównych roślin i grzybów leczniczych, trujących i halucynogennych - krajowych i ważniejszych egzotycznych wykorzystywanych głównie w Polsce. Podstawowe substancje czynne zawarte w roślinach oraz grzybach i ich działanie. Surowce pochodzące od grzybów oraz roślinne i ich zastosowanie, uprawa roślin leczniczych. Studenci zapoznają się z wybranymi przedstawicielami grzybów leczniczych, trujących i halucynogennych, ich budową, oraz podstawowymi pojęciami stosowanymi w mikologii. Zapoznają się z metodami rozpoznawania wybranych gatunków roślin o znaczeniu dla człowieka – jako źródło substancji leczniczych oraz psychoaktywnych, a także zawierające groźne trucizny.
Znaczenie porostów w przemyśle farmaceutycznym – substancje lecznicze pozyskiwane z plech grzybów zlichenizowanych.
W cyklu 2022/23L:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
Przekazanie wiedzy i ułatwienie jej zrozumienia, (a także zastosowania w przypadku roślin i grzybów leczniczych) na temat głównych roślin i grzybów leczniczych, trujących i halucynogennych - krajowych i ważniejszych egzotycznych wykorzystywanych głównie w Polsce. Podstawowe substancje czynne zawarte w roślinach oraz grzybach i ich działanie. Surowce pochodzące od grzybów oraz roślinne i ich zastosowanie, uprawa roślin leczniczych. Studenci zapoznają się z wybranymi przedstawicielami grzybów leczniczych, trujących i halucynogennych, ich budową, oraz podstawowymi pojęciami stosowanymi w mikologii. Zapoznają się z metodami rozpoznawania wybranych gatunków roślin o znaczeniu dla człowieka – jako źródło substancji leczniczych oraz psychoaktywnych, a także zawierające groźne trucizny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Laboratorium - K_W09. K_U_02; K_U04, K_K01; K_K02
Wykład - K_W09; K_K01; K_K02
Zaliczenie na ocenę poszczególnych bloków tematycznych zajęć laboratoryjnych.
W zakresie wiedzy i umiejętności: zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych zajęć na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.
Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nd
Literatura
1. Broda B., Mowszowicz J., 2003 (i inne wyd.). Przewodnik do oznaczania roślin leczniczych, trujących i użytkowych. Wyd. Lekarskie PZWL
2. Gerhardt E., 2006. Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik, Warszawa, 693 ss.
3. Mowszowicz J., 1982. Przewodnik do oznaczania krajowych roślin trujących i szkodliwych. PIWRiL, W-wa
4. Podbielkowski Z., Sudnik-Wójcikowska B. 2003. Słownik roślin użytkowych, PWRiL, Warszawa
5. Podbielkowski Z., 1992. Rośliny użytkowe. WSiP, W-wa;
6.Kiss, A. (red.) 2023. Rośliny trujące. PZWL. s. 370
Literatura uzupełniająca:
1. Encyklopedia biologiczna, 1998-2000, t. I-XIII, OPRES, Kraków;
2. Rejewski M., 1992. Rośliny przyprawowe i używki roślinne. PWRiL, W-wa;
3. Słownik botaniczny, 2003, wyd. II, Wiedza Powsz., W-wa.;
4. Studzińska E., Witkowska-Banaszak E., Bylka W. 2008. Związki biologicznie aktywne porostów. Herba Polonica 54(1): 79-88.
5. Wielka Encyklopedia Przyrody. Rośliny kwiatowe1, 2, 1998. Muza SA W-wa.
6. Bohne B,, Dietze P. 2005, 2007. Rośliny trujące. Bellona, W-wa.
7. Alberts A., Mullen P., 2002. Psychoaktywne rośliny i grzyby. Muza SA W-wa.
8. van Wyk E. B., Wink M., 2008. Rośliny lecznicze świata. Ilustrowany przewodnik. MedPharm Polska, Wrocław
9. Henneberg M., Skrzydlewska E, 1984. Zatrucia roślinami wyższymi i grzybami. PZWL, W-wa.
10. Burda P.R. 1994. Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi. Wyd. Nauk. PWN, W-wa.
W cyklu 2022/23L:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
identyczne jak w części A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: