Genetyka molekularna 2600-GMBIOT-2-S2
Wykład: Mechanizmy zmienności genomów - duplikacje, delecje, inwersje, insercje, rearanżacje chromosomowe, rekombinacja genów, poziomy transfer genów. Hipoteza tasowania eksonów. Ewo-devo na przykładzie genów homeotycznych. Sieci regulatorowe genów i ich ewolucja. W poszukiwaniu genów człowieczeństwa. Epigenetyka. Struktura chromatyny - wersje histonów, pozycjonowanie histonów, modyfikacje histonów, metylacja DNA, białka wiążące zmetylowane DNA, miejsca nadwrażliwe na DNazę, pętle chromatyny, macierz jądrowa, izolatory. Rola chromatyny w regulacji ekspresji genów. Remodelowanie chromatyny. Rola wysp CpG w regulacji transkrypcji genów i dziedziczeniu epigenetycznym. Niekodujące RNA.
Ćwiczenia: Izolacja DNA genomowego rzepaku. Trawienie restrykcyjne gDNA enzymami o różnej wrażliwości na metylację. Przygotowanie sondy molekularnej znakowanej nieizotopowo. Elektroforeza trawionego DNA i jego kapilarny transfer na błonę. Hybrydyzacja Southerna. Wizualizacja hybrydyzacji metoda kolorymetryczną. Sulfonowanie DNA. Amplifikacja na matrycy sulfonowanego gDNA. Podsumowanie ćwiczeń.
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład - egzamin pisemny; procent poprawnych odpowiedzi wymagany na ocenę: dst - 60%, dst+ - 68%, db - 76%, db+ - 84%, bdb- 92%
ćwiczenia- pisemne zaliczenie końcowe
Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Brown TA 2018 Genomy, wyd.2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Nicoglou A, Merlin F. 2017 Epigenetics:A way to bridge the gap between biological fields. Stud Hist Philos Biol Biomed Sci., 66:73-82.
Huang B, Jiang C, Zhang R. 2014 Epigenetics: the language of the cell? Epigenomics, 6:73-88.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: