Fizjologia zwierząt
2600-FZBIOL-2-S1
Na wykładach zostaną omówione następujące tematy:
elementarne i integracyjne funkcje układu nerwowego, anatomiczna i czynnościowa organizacja układu nerwowego; mechanizmy regulujące i warunkujące utrzymanie homeostazy, narządy zmysłów zwierząt, reakcje odruchowe, układy: krążenia, oddechowy, pokarmowy, wydalniczy, hormonalny, mięśniowy z uwzględnieniem energetyki ruchu zwierząt, podstawy termoregulacji, sen zwierząt, oraz zależności istniejących między poszczególnymi układami;
W ramach laboratorium studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych.
Zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom obejmującym podstawowe procesy fizjologiczne: fizjologię układu nerwowego; potencjały błonowe, funkcje narządów zmysłów, reakcje odruchowe, funkcjonowanie mięśni, czucie, automatyzm serca, regulację ciśnienia krwi, fizjologię układu oddechowego, hormonalnego, pokarmowego i wydalniczego.
Wszystkie ćwiczenia studenci wykonują w parach lub grupach.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (71 godz.):
- udział w wykładach – 20 h
- udział w ćwiczeniach - 45 h
- konsultacje - 6 h
Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (104 godz.) :
- praca indywidualna - 30 h
- czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania - 74 h
Łącznie: 175 godzin (7 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student
W1: wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka i rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami - K_W02
W2: wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją na poziomie organizmalnym i suborganizmalnym w odniesieniu do
poszczególnych elementów ludzkiego ciała K_W02; K_W15
W3: definiuje pojęcia: układów regulacyjnych, oraz ujemnych i dodatnich sprzężeń zwrotnych w fizjologii K_W02;
W4: opisuje procesy dotyczące fizjologii układu nerwowego, a także zmiany adaptacyjne układów regulacyjnych podczas wysiłku fizycznego K_W02;
W5: wskazuje właściwe metody badania funkcji na różnych poziomach organizacyjnych K_W23;
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie biologicznych potrzeb człowieka K_U02;
U2: stosuje podstawowe techniki pomiarowe czynnościowych parametrów fizycznych i chemicznych wykorzystywane w badaniach fizjologicznych K_U03;
U3: ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wywołane zaburzeniami procesów fizjologicznych K_U08;
U4: korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim K_U14;
U5: używa komputera w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, przeprowadzania pomiarów i obserwacji w programie LabTutor, sporządzania raportów i prezentacji wyników K_U07.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy K_K01;
K2: racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do procesów fizjologicznych w organizmie człowieka K_K02;
K3: ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki K_K04;
K4: jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej K_K06;
K5: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia K_K08;
K6: jest zdolny do pracy zespołowej K_K10.
Metody dydaktyczne
Wykład: prezentacja multimedialna
Laboratorium: wstęp teoretyczny i omówienie doświadczeń - prezentacja multimedialna;
część doświadczalna - studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych, wykorzystując program Lab Tutor. Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie większej niż 12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: liczba stanowisk komputerowych, dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. W czasie zajęć studenci pracują parami.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawy anatomii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie wykładu: egzamin pisemny (pytania testowe i opisowe). Możliwa jest tylko jednokrotna poprawa egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Kryteria oceniania egzaminu: Kryteria oceny: 60% poprawnych odpowiedzi - dostateczny, od 65% - dostateczny plus, od 75% - dobry, od 85% - dobry plus, od 95% - bardzo dobry.
W przypadku zdalnego trybu nauczania - egzamin ustny on-line.
Zaliczenie laboratorium: Na końcową ocenę z ćwiczeń składają się: średnia z ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń (np. wejściówki, karty pracy) oraz oceny z pisemnych kolokwiów (terminy podane są w planie ćwiczeń i nie podlegają zmianom). Wszystkie kolokwia muszą być zaliczone. Aby kolokwium zostało zaliczone należy uzyskać minimum 55% punktów. Ocena niedostateczna z pierwszego podejścia do kolokwium również wliczana jest do średniej końcowej. Ze względu na praktyczny charakter ćwiczeń dopuszczalna jest nieobecność na trzech zajęciach.
Praktyki zawodowe
Literatura
- Schmidt-Nielsen K. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN 1992 i nowsze;
- Silverthon D. U. Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. PZWL Warszawa 2018; podręcznik dostępny w formie elektronicznej w Bibliotece UMK (wymaga zalogowania z konta studenta);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: