Fizjologia roślin 2600-FROBIOL-2-S1
Tematyka wykładów:
Organizacja strukturalno-funkcjonalna rośliny. Podstawy metaboliczne i molekularne. Regulacja procesów fizjologicznych roślin przez czynniki endogenne i środowiskowe. Mechanizmy przekazywanie informacji w komórce roślinnej oraz pomiędzy komórkami i organami rośliny. Gospodarka wodna, stosunki wodne w komórce roślinnej, roślinie i jej organach. Pobieranie oraz transport wody w roślinie. Transpiracja i wymiana gazowa. Odżywianie mineralne, klasyfikacja mineralnych substancji odżywczych, pobieranie i transport substancji mineralnych. Fotosynteza i chemosynteza. Budowa aparatu fotosyntetycznego różnych grup roślin. Reakcje świetlne: fotosyntetyczny transport elektronów i fotofosforylacja; wiązanie i redukcja CO2, cykl C3 i C4, CAM, fotooddychanie. Regulacja syntezy sacharozy i skrobi. Transport floemowy i dystrybucja asymilatów. Procesy anaboliczne – szlaki biosyntezy podstawowych metabolitów. Biochemia i fizjologia oddychania w roślinie. Energetyka komórki roślinnej. Mechanizmy wzrostu i rozwoju, kiełkowanie nasion, rozwój wegetatywny, rozwój generatywny i kwitnienie, spoczynek roślin, starzenie się roślin, rytmy biologiczne, ruchy roślin. Rola fitohormonów w regulacji funkcji roślin. Rodzaje ruchów roślin: tropizmy, nastie, ruchy autonomiczne. Rola światła w morfogenezie roślin. Receptory światła ich funkcje w fotomorfogenezie. Reakcje roślin na stresy biotyczne i abiotyczne. Fizjologiczne i biotechnologiczne podstawy produktywności roślin uprawnych.
Tematyka ćwiczeń:
Ćwiczenia z fizjologii roślin trzy duże działy:
1. Gospodarka wodna i mineralna
2. Fotosynteza i oddychanie
3. Wzrost i rozwój oraz regulatory wzrostu i rozwoju
W ich obrębie przerabiane są następujące zagadnienia szczegółowe:
Gospodarka wodna: Zmiany temperatury podczas pęcznienia skrobi (ciepło pęcznienia), Wpływ potencjału wody na proces pęcznienia, Oddziaływanie substancji osmotycznie czynnych na żywą tkankę roślinną, Osmoza w układzie fizycznym - „komórka” Traubego, Dyfuzja barwników o różnej wielkości cząsteczek w żelatynie o zróżnicowanej gęstości, Pomiar potencjału wody soku komórkowego metodą plazmolizy granicznej, Wpływ temperatury i substancji chemicznych na przepuszczalność błon cytoplazmatycznych, Przepuszczalność plazmolemmy i tonoplastu, Pomiar intensywności transpiracji metodą wagową, Wpływ czynników zewnętrznych na prędkość przewodzenia wody, Transpiracja szparkowa i kutykularna, Gutacja, Wpływ różnych czynników na ruchy szparek.
Gospodarka mineralna: Pierwiastki niezbędne w życiu rośliny. Antagonizm jonów. Reakcja wzrostowa wybranych gatunków roślin na zasolenie podłoża - susza fizjologiczna.
Fotosynteza: Ekstrakcja barwników. Analiza barwników metodą chromatografii cienkowarstwowej. Badanie właściwości barwników. Tworzenie skrobi na świetle przez liść pelargonii – próba jodowa.
Oddychanie: Wydzielanie CO2 przez kiełkujące i nie kiełkujące nasiona. Wpływ temperatury na intensywność oddychania Oznaczanie współczynnika oddechowego.
Wzrost i rozwój: Strefa wzrostu korzenia i łodygi u roślin dwuliściennych. Strefa wzrostu łodygi u roślin jednoliściennych. Wpływ światła na wzrost roślin. Wpływ temperatury na wzrost koleoptyli pszenicy. Znaczenie liścieni dla wzrostu siewek. Typy kiełkowania nasion. Wpływ czynników środowiska na kiełkowanie nasion.
Regulatory wzrostu i rozwoju roślin: Wpływ IAA na ukorzenianie sadzonek fasoli. Wpływ IAA na tworzenie tkanki kalusowej. Korelacje wzrostowe - zjawisko dominacji wierzchołkowej. Wpływ auksyn jako selektywnych herbicydów na kiełkowanie nasion i wzrost siewek roślin. Wpływ GA3 na wzrost siewek grochu. Wpływ kinetyny na zwiększanie masy liścieni. Wpływ ABA na kiełkowanie nasion sałaty. Wpływ ABA na transpirację u trzykrotki. Tropizmy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach lub test online (K_W01, 02, 06, 07, 15, 23)
Ćwiczenia: Ocenianie ciągłe wiedzy, umiejętności i osiągniętych kompetencji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opanowanie przez studenta materiału przerabianego na ćwiczeniach oraz pozytywne zaliczenie wykonywanych prac, sprawozdań z pojedynczych ćwiczeń i wszystkich kolokwiów i wejściówek występujących podczas semestru (K_W 01, 02, 06, 07, 12, 14, 15, 23; K_U 02, 03, 05, 10, 12, 14, 15; K_K 01, 02, 03, 08, 10, 11)
Kryteria oceniania
zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie pisemnej, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć (80%), dokumentacja wykonanych ćwiczeń (20%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się
Literatura
Kopcewicz J, Lewak S (red), 2012, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska
Taiz L, Zeiger E (red), 2010, Plant Physiology, Sinauer Associates Inc,, Publisher Sunderland, Massachusetts, USA
Kopcewicz J, 2012, Podstawy biologii roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L 2013. Biochemia. Krótki kurs. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Malepszy S (red) 2011. Biotechnologia roślin, wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: