Metody fizykochemiczne w diagnostyce molekularnej
2600-DM-MF-1-S2
Przedmiot składa się z cyklu wykładów i zajęć laboratoryjnych.
- BHP- specyfika pracy w laboratorium, zasady pracy zgodne z dobrą praktyką laboratoryjną. Obsługa sprzętu wykorzystywanego w toku trwania ćwiczeń
- Podział instrumentalnych metod analitycznych
- Przygotowanie próbek do analizy ilościowej i jakościowej
- Dokładność i precyzja metod, czułość i swoistość analityczna. Czynniki mające wpływ na wiarygodność analizy, kryteria dopuszczalnego błędu metody
- Rodzaje metod (spektroskopowe, elektroanalityczne, rozdzielcze).
- Metody detekcji
- Analiza i interpretacja wyników
- Metody przygotowania raportu
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (38 godz.):
- udział w wykładzie - 8
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (112 godz.):
- przygotowanie do zaliczenia - 40
- przygotowanie do ćwiczeń - 30
- praca własna nad opracowaniami - 32
- udział w konsultacjach – 10
Łącznie: 150 godz. (6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W 01 rozumie fizyczne podstawy procesów biologicznych oraz metod pomiarowych stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej
W 02 rozumie mechanizmy przemian chemicznych oraz relacje między zjawiskami i parametrami fizykochemicznymi w aspekcie metod analitycznych
W 03 zna podstawy metodyczne metod analitycznych i ich zastosowanie w diagnostyce molekularnej
W 04 zna rodzaje i charakterystykę materiału biologicznego, zasady i metodykę pobierania, transportu, przechowywania i przygotowania do analizy
W 05 zna definicje i metody oceny precyzji, dokładności, swoistości, czułości funkcjonalnej i liniowości metod analitycznych oraz zasady kontroli ich jakości
W 06 rozumie zasady funkcjonowania aparatury stosowanej w technikach analitycznych
W 07 Student zna zagadnienia z zakresu analizy statystycznej wyników pomiarowych oraz aparat matematyczno-informatyczny niezbędny do obróbki danych pomiarowych
Efekty uczenia się - umiejętności
U 01 potrafi pobierać materiał do badań, ocenić jego przydatność, przechowywać i przygotowywać do analizy
U 02 umie dobrać optymalne metody analityczne dla wskazanego materiału biologicznego i ocenić wiarygodność wyników tych analiz
U 03 potrafi stosować instrumentalne metody analityczne i posługiwać się zautomatyzowaną aparaturą pomiarową (i pomocniczym sprzętem laboratoryjnym), stosowanymi w analizie instrumentalnej
U 04 potrafi krytycznie ocenić jakość analityczną oraz profesjonalnie opracować i interpretować wyniki analiz
U 05 potrafi posługiwać się odczynnikami chemicznymi, precyzyjnie ważyć i mierzyć, sporządzać roztwory i mieszaniny, przeprowadzać obliczenia chemiczne
U 06 potrafi mierzyć, interpretować i opisywać właściwości fizykochemiczne badanych substancji
U 07 umie sporządzić raport i zaprezentować wyniki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 01 systematycznie aktualizuje swoja wiedzę i ma świadomość jej praktycznego zastosowania
K 02 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i współpracowników
K 03 wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt
K 04 wykazuje zdolność do efektywnego wykonywania pracy doświadczalnej indywidualnej i/lub w zespole przyjmując w niej różne role
K 05 potrafi określać priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego zadania
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające – Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego
Metody dydaktyczne aktywizujące - Ćwiczenia laboratoryjne – ilustratywne i badawcze w oparciu o pisemne instrukcje; studenci realizują zadania indywidualnie lub w parach; zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, gdyż wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość budowy i właściwości związków chemicznych. Znajomość podstawowych zjawisk fizykochemicznych. Podstawowe umiejętności praktyczne – pipetowanie, ważenie, miareczkowanie. Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: warunkiem dopuszczającym do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń składających się na dany przedmiot; dopuszczalne formy egzaminu: test pojedynczego wyboru; test wielokrotnego wyboru; pytania opisowe), czas trwania egzaminu: 120 min; wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Ćwiczenia laboratoryjne: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach; pisemne opracowanie obejmujące tematykę realizowaną na zajęciach (70%), ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i opracowania (20%), aktywność na zajęciach (10%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% .
Literatura
Kocjan R. (red.). Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 2: Analiza instrumentalna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000
Kryściak J. Chemiczna analiza instrumentalna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1999
Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
Kłyszejko-Stefanowicz L.(red.). Ćwiczenia z biochemii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
Galus Z. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Zgirski A., Gondko R. Obliczenia biochemiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: