Metody analizy białek 2600-DM-MAB-1-S2
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykład – treści dotyczą technik stosowanych w biochemii białek opartych na ich właściwościach chemicznych (wielkość, ładunek, rozpuszczalność, powinowactwo wiązania, aktywność katalityczna). Omówione zostaną następujące zagadnienia: metody wstępnego frakcjonowania białek (iizolacja z tkanki, wysalanie i dializa białek), chromatografia metodą filtracji żelowej, chromatografia jonowymienna, hydrofobowa, powinowactwa, wysokociśnieniowa chromatografia cieczowa (HPLC); metody elektroforetyczne: elektroforeza natywna i w warunkach denaturujących, ogniskowanie izoelektryczne i elektroforeza dwukierunkowa; techniki immunochemicznei spektrofotometryczne. Metody badania oddziaływań między białkami (dwuhybrydowy system drożdżowy, system rozszczepionej ubikwityny, powierzchniowy rezonans plazmonowy).
Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są:
- zagadnieniom obejmującym interakcje antygen-przeciwciało ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia diagnostycznego i potencjalnego zastosowania w przemyśle. Szczegółowo omówione zostanie podłoże teoretyczne technik analizy ilościowej i jakościowej białek, takich jak test immunoenzymatyczny ELISA oraz Western blot
- metodom wykrywania i oznaczanie aktywności enzymów markerowych na przykładzie dehydrogenazy mleczanowej (LDH) oraz transaminazy alaninowej (elektroforeza, zymogram)
- analizie zmian kinetyki enzymów pod wpływem inhibitorów
Studenci uzyskają praktyczną umiejętność samodzielnego wykonania testów i analiz oraz interpretacji i sporządzenia dokumentacji uzyskanych wyników.
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
- zaliczenie na ocenę (ćwiczenia laboratoryjne)
- egzamin (wykład)
Kryteria oceniania:
wymagany próg na ocenę dostateczną: 50-60%, 61-70% dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Roitt I., Brostoff J. Male D. Immunologia. PZWL 2000 i nowsze;
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W. Immunologia. PWN 2004 i nowsze;
- Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A. Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt. PWN 2000;
UJ 1998.
- Czarkowska-Pączek B., Przybylski J. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Podręcznik dla studentów. Elsevier Urban & Partner.2005
- Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN 2007, 2009, 2011, 2018
- Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. Biochemia Harpera. PZWL, 2008
- Bańkowski E. Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Elsevier Urban&Partner. Wrocław 2010
Literatura uzupełniająca:
- Deptuła W., Buczek J. Zarys immunologii ssaków 1998;
- Płytycz B., Gliński Z., Jarosz J., Książkiewicz-Kapralska M., Markowska M., Skwarło-Sońta K. Immunologia porównawcza 1999
- Playfair J. H. L., Chain B. M. Immunologia w zarysie 2005
- Kurowski M., Kowalski M.L. Wpływ wysiłku fizycznego na odpowiedź immunologiczną – wybrane zagadnienia. Alergia Astma Immunologia 2014, 19 (3): 144-149
- Koolman J, Röhm K-H. Biochemia. Ilustrowany przewodnik. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: