Integracja procesów życiowych na poziomie komórki
2600-DM-IPZ-1-S2
Na wykładzie zostaną omówione następujące zagadnienia:
1) Funkcjonalna organizacja jądra komórkowego
2) Udział procesów epigenetycznych w regulacji aktywności genów
3) Mechanizmy alternatywnego splicingu, alternatywnej poliadenylacji, edycji RNA
4) Epitranskryptom – nowy mechanizm regulacji ekspresji genów
5) Integracja procesów degradacji RNA w komórce
6) Molekularne mechanizmy transportu białek w komórce roślinnej
7) Autofagia – udział w chorobach człowieka
8) Odpowiedź komórki na stres abiotyczny
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:18h.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h
3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia przedmiotu (kolokwium): 35h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01: ma pogłębioną wiedzę teoretyczną dotyczącą biologii molekularnej, w tym metod wykorzystywanych w celach diagnostycznych i badawczych
K_W02: ma pogłębioną wiedzę dotyczącą cytotoksycznych czynników biotycznych i abiotycznych oraz metod ich identyfikacji
K_W03: zna w pogłębionym stopniu budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych i charakteryzuje ich znaczenie w diagnostyce i pracach badawczych
K_W16: zna kluczowe pojęcia dotyczące etapów przebiegu wybranych procesów życiowych
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U4: wykorzystuje wiedzę dotyczącą struktury i właściwościami biomolekuł (sond molekularnych, przeciwciał, enzymów, rekombinowanych kwasów nukleinowych i białek), w tym cząsteczek chimerowych, do przeprowadzenia analiz diagnostycznych i procesu badawczego
K_U13: posługuje się specjalistyczną terminologią oraz nomenklaturą biologiczną i terminami specjalistycznymi z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki i inżynierii genetycznej, mikrobiologii i biochemii
K_U10: wykorzystuje wiedzę w zakresie markerów molekularnych w trakcie procesu diagnostycznego i badawczego
K_U13: posługuje się specjalistyczną terminologią oraz nomenklaturą biologiczną i terminami specjalistycznymi z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki i inżynierii genetycznej, mikrobiologii i biochemii
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K1: dba o prestiż absolwenta uniwersytetu, prestiż zawodowy diagnosty molekularnego i zachowanie odpowiedniej postawy zawodowej
K_K5: ma świadomość ograniczeń, ale i nieustannego poszerzania się stanu wiedzy i rozwoju techniki; rozumie potrzebę kształcenia przez całe życie
K_K6: ma świadomość i potrafi uzasadnić znaczenie rozwoju nauki i technologii dla służby zdrowia, przemysłu i gospodarki
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza ogólna z biologii komórki i genetyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemny w formie testu, wymagany próg na ocenę dostateczną - 60-65%, 66-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Literatura
1) Podstawy biologii molekularnej - L.A Alison
2) Sens nonsensu czyli na straży jakości mRNA - A. Sulkowska, I. Wawer; Postępy Biochemii 2017
3) Nuclear speckles: molecular organization, biological function and role in disease - Galganski, Urbanek, Krzyzosiak; Nucleic Acids Research, 2017, Vol. 45, No. 18
4) Białka zapasowe roślin – główny surowiec odżywczy – droga od biosyntezy do wewnątrzkomórkowych struktur spichrzowych - A Chmielnicka, A Żabka, K Winnicki, J Polit; Postepy Hig Med Dosw (online), 2017; 71: 530-540
5) Autofagia czyli wielkie sprzątanie - A. Orzechowski; Kosmos tom 66 2017
6) Rola etylenu i zmiany na poziomie transkryptomu
w odpowiedzi na stres niedotlenienia u roślin - S. Górka, D. Olszewska, D. Kubiak, J. Niedojadło. Postępy Biochemii 66 (1) 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: