Biochemia strukturalna 2600-BSTBIOT-2-S1
Przedmiot umożliwia studentom uzyskanie wiedzy teoretycznej i praktycznej związanej z poznawaniem procesów życiowych na poziomie cząsteczek chemicznych.
Wykłady (20 godz.) Chemiczne składniki komórki. Woda jako środowisko dla reakcji biochemicznych. Aminokwasy i białka - budowa, właściwości i funkcje. Cukrowce: podział i nomenklatura, funkcje, monosacharydy, polisacharydy. Budowa i funkcja kwasów nukleinowych(DNA, RNA). Lipidy - zróżnicowanie strukturalne i funkcjonalne. Budowa i funkcje błon biologicznych. Transport przez błony.
Ćwiczenia laboratoryjne (45 godzin): ćwiczenia laboratoryjne są podzielone na 3 bloki tematyczne. Każdy blok obejmuje 3 ćwiczenia praktyczne, po których jest sprawdzian pisemny zaliczający dany blok. Pierwszy obejmuje: Aminokwasy i białka (rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej, miareczkowanie alaniny, wykonanie reakcji charakterystycznych dla wybranych aminokwasów; ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową, wytrącanie kazeiny w punkcie izoelektrycznym, frakcjonowanie białek surowicy krwi metodą wysalania siarczanem amonu, denaturacja białek; rozdział białek zawartych w surowicy krwi metodą elektroforezy w żelu agarozowym, rozdział hemoglobiny od chromianu potasu metodą sączenia żelowego na kolumnie Sephadex G-15 (odsalanie hemoglobiny). Drugi blok dotyczy węglowodanów, DNA, lipidów i fosforanów (analiza jakościowa cukrów; izolowanie jąder komórkowych z etiolowanych siewek pszenicy, preparatyka DNA z wyizolowanych jąder, ocena czystości preparatu DNA na podstawie analizy spektrofotometrycznej, chromatografię cienkowarstwową i identyfikację lipidów. Trzeci blok obejmuje ćwiczenia z enzymów (kinetyka reakcji enzymatycznych; wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów).
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady prowadzone w systemie zdalnym on line, na platformie Microsoft Teams, w formie dwunastu 75 minutowych spotkań (20 godzin lekcyjnych) Ćwiczenia laboratoryjne (45 godzin) realizowane są w trybie hybrydowym, ilość spotkań realizowanych stacjonarnie 5, realizowanych zdalnie 9. Ćwiczenia są podzielone na 3 bloki tematyczne. Każdy blok obejmuje 3 ćwiczenia, przynajmniej jest jedno realizowane jest w systemie stacjonarnym, po których jest sprawdzian pisemny zaliczający dany blok. Pierwszy obejmuje: Aminokwasy i białka (rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej, miareczkowanie alaniny, wykonanie reakcji charakterystycznych dla wybranych aminokwasów; ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową, wytrącanie kazeiny w punkcie izoelektrycznym, frakcjonowanie białek surowicy krwi metodą wysalania siarczanem amonu, denaturacja białek; rozdział białek zawartych w surowicy krwi metodą elektroforezy w żelu agarozowym, rozdział hemoglobiny od chromianu potasu metodą sączenia żelowego na kolumnie Sephadex G-15 (odsalanie hemoglobiny). Drugi blok dotyczy węglowodanów, DNA, lipidów i fosforanów (analiza jakościowa cukrów; izolowanie jąder komórkowych z etiolowanych siewek pszenicy, preparatyka DNA z wyizolowanych jąder, ocena czystości preparatu DNA na podstawie analizy spektrofotometrycznej, chromatografię cienkowarstwową i identyfikację lipidów oraz ilościowe oznaczanie fosforanu). Trzeci blok obejmuje ćwiczenia z enzymów (kinetyka reakcji enzymatycznych, wpływ jonów na aktywność pirofosfatazy, wykrywanie aktywności oksydoreduktaz oraz oznaczanie aktywności fotochemicznej fotosystemu II w chloroplastach izolowanych z liści sałaty (reakcja Hilla). |
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady prowadzone w systemie zdalnym on line, na platformie Microsoft Teams, w formie dwunastu 75 minutowych spotkań (20 godzin lekcyjnych) Ćwiczenia laboratoryjne (45 godzin) realizowane są w trybie hybrydowym, ilość spotkań realizowanych stacjonarnie 5, realizowanych zdalnie 9. Ćwiczenia są podzielone na 3 bloki tematyczne. Każdy blok obejmuje 3 ćwiczenia, przynajmniej jest jedno realizowane jest w systemie stacjonarnym, po których jest sprawdzian pisemny zaliczający dany blok. Pierwszy obejmuje: Aminokwasy i białka (rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej, miareczkowanie alaniny, wykonanie reakcji charakterystycznych dla wybranych aminokwasów; ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową, wytrącanie kazeiny w punkcie izoelektrycznym, frakcjonowanie białek surowicy krwi metodą wysalania siarczanem amonu, denaturacja białek; rozdział białek zawartych w surowicy krwi metodą elektroforezy w żelu agarozowym, rozdział hemoglobiny od chromianu potasu metodą sączenia żelowego na kolumnie Sephadex G-15 (odsalanie hemoglobiny). Drugi blok dotyczy węglowodanów, DNA, lipidów i fosforanów (analiza jakościowa cukrów; izolowanie jąder komórkowych z etiolowanych siewek pszenicy, preparatyka DNA z wyizolowanych jąder, ocena czystości preparatu DNA na podstawie analizy spektrofotometrycznej, chromatografię cienkowarstwową i identyfikację lipidów oraz ilościowe oznaczanie fosforanu). Trzeci blok obejmuje ćwiczenia z enzymów (kinetyka reakcji enzymatycznych, wpływ jonów na aktywność pirofosfatazy, wykrywanie aktywności oksydoreduktaz oraz oznaczanie aktywności fotochemicznej fotosystemu II w chloroplastach izolowanych z liści sałaty (reakcja Hilla). |
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady prowadzone w systemie zdalnym on line, na platformie Microsoft Teams, w formie dwunastu 75 minutowych spotkań (20 godzin lekcyjnych) Ćwiczenia laboratoryjne (45 godzin) realizowane są w trybie hybrydowym, ilość spotkań realizowanych stacjonarnie 5, realizowanych zdalnie 9. Ćwiczenia są podzielone na 3 bloki tematyczne. Każdy blok obejmuje 3 ćwiczenia, przynajmniej jest jedno realizowane jest w systemie stacjonarnym, po których jest sprawdzian pisemny zaliczający dany blok. Pierwszy obejmuje: Aminokwasy i białka (rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej, miareczkowanie alaniny, wykonanie reakcji charakterystycznych dla wybranych aminokwasów; ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową, wytrącanie kazeiny w punkcie izoelektrycznym, frakcjonowanie białek surowicy krwi metodą wysalania siarczanem amonu, denaturacja białek; rozdział białek zawartych w surowicy krwi metodą elektroforezy w żelu agarozowym, rozdział hemoglobiny od chromianu potasu metodą sączenia żelowego na kolumnie Sephadex G-15 (odsalanie hemoglobiny). Drugi blok dotyczy węglowodanów, DNA, lipidów i fosforanów (analiza jakościowa cukrów; izolowanie jąder komórkowych z etiolowanych siewek pszenicy, preparatyka DNA z wyizolowanych jąder, ocena czystości preparatu DNA na podstawie analizy spektrofotometrycznej, chromatografię cienkowarstwową i identyfikację lipidów oraz ilościowe oznaczanie fosforanu). Trzeci blok obejmuje ćwiczenia z enzymów (kinetyka reakcji enzymatycznych, wpływ jonów na aktywność pirofosfatazy, wykrywanie aktywności oksydoreduktaz oraz oznaczanie aktywności fotochemicznej fotosystemu II w chloroplastach izolowanych z liści sałaty (reakcja Hilla). |
W cyklu 2025/26Z:
Wykłady prowadzone w systemie zdalnym on line, na platformie Microsoft Teams, w formie dwunastu 75 minutowych spotkań (20 godzin lekcyjnych) Ćwiczenia laboratoryjne (45 godzin) realizowane są w trybie hybrydowym, ilość spotkań realizowanych stacjonarnie 5, realizowanych zdalnie 9. Ćwiczenia są podzielone na 3 bloki tematyczne. Każdy blok obejmuje 3 ćwiczenia, przynajmniej jest jedno realizowane jest w systemie stacjonarnym, po których jest sprawdzian pisemny zaliczający dany blok. Pierwszy obejmuje: Aminokwasy i białka (rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej, miareczkowanie alaniny, wykonanie reakcji charakterystycznych dla wybranych aminokwasów; ilościowe oznaczanie białek metodą biuretową, wytrącanie kazeiny w punkcie izoelektrycznym, frakcjonowanie białek surowicy krwi metodą wysalania siarczanem amonu, denaturacja białek; rozdział białek zawartych w surowicy krwi metodą elektroforezy w żelu agarozowym, rozdział hemoglobiny od chromianu potasu metodą sączenia żelowego na kolumnie Sephadex G-15 (odsalanie hemoglobiny). Drugi blok dotyczy węglowodanów, DNA, lipidów i fosforanów (analiza jakościowa cukrów; izolowanie jąder komórkowych z etiolowanych siewek pszenicy, preparatyka DNA z wyizolowanych jąder, ocena czystości preparatu DNA na podstawie analizy spektrofotometrycznej, chromatografię cienkowarstwową i identyfikację lipidów oraz ilościowe oznaczanie fosforanu). Trzeci blok obejmuje ćwiczenia z enzymów (kinetyka reakcji enzymatycznych, wpływ jonów na aktywność pirofosfatazy, wykrywanie aktywności oksydoreduktaz oraz oznaczanie aktywności fotochemicznej fotosystemu II w chloroplastach izolowanych z liści sałaty (reakcja Hilla). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
- zaliczenie końcowe na ocenę, sprawdzające efekty uczenia się W1-W3
- zaliczenie pisemne, złożone z pytań zamkniętych (jednokrotnego wyboru, 1pkt/pytanie) oraz pytań półotwartych.
- warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z laboratorium
- możliwe jest jedno podejście poprawkowe
Zajęcia laboratoryjne:
- zaliczenie końcowe na ocenę, sprawdzające efekty uczenia się W1-W4, U1-U4
- ocena końcowa jest wypadkową: ocen ze sprawdzianów pisemnych z bloków tematycznych, ocen z przygotowania do zajęć (w formie pisemnej), aktywności na zajęciach, przygotowania raportów z zajęć
- dopuszczalne jest jedno podejście poprawkowe do sprawdzianów z bloków tematycznych
- brak możliwości poprawy ocen z przygotowania do zajęć
Pojedyncze ćwiczenia są zaliczane na podstawie obecności na zajęciach i zaliczenia (zal.) raportu pisemnego z wykonanego ćwiczenia. Poszczególne bloki ćwiczeniowe kończą się pisemnym kolokwium. Każdy blok ćwiczeniowy musi być zaliczony na ocenę co najmniej dostateczną.
Zaliczenie końcowe z ćwiczeń uzyskuje się na podstawie zaliczonych raportów oraz średniej oceny z poszczególnych bloków ćwiczeniowych.
Przewidziany jest sprawdzian zaliczeniowy poprawkowy dla osób, które nie uzyskały średniej oceny końcowej dostatecznej.
Kryteria oceny: wymagany próg na ocenę dostateczną: >50-60%, 61-70% dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN, 2007, 2009, 2011, 2018
Murray RK, Granner DK, RodwellVW. Biochemia Harpera. PZWL, 2008
Alberts B i wsp. Podstawy biologii komórki. PWN 2007
Koolman J, Röhm K-H. Biochemia. Ilustrowany przewodnik. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005
Kłyszejko-Stefanowicz L i wsp. Ćwiczenia z biochemii. PWN, 2005
Zgirski A, Gondko R. Obliczenia biochemiczne. PWN, 1998
Instrukcje do ćwiczeń - dostępne w Zakładzie Biochemii
|
W cyklu 2022/23Z:
Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN, 2007, 2009, 2011 |
W cyklu 2023/24Z:
Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN, 2007, 2009, 2011 |
W cyklu 2024/25Z:
Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN, 2007, 2009, 2011 |
W cyklu 2025/26Z:
Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM. Biochemia. PWN, 2007, 2009, 2011 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: