Biologia i zwalczanie szkodników 2600-BS-BZSBIOL-2-S2
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych.
W ramach wykładu studenci zapoznają się terminologią dotyczącą szkodników, typami powodowanych przez nie uszkodzeń, a także metodami ich zwalczania (prewencyjnymi – kwarantanna, zabiegi agrotechniczno-higieniczne oraz interwencyjnymi – mechaniczne, fizyczne, biologiczne, chemiczne, biotechniczne, genetyczne). Studenci poznają podstawowe akty prawne i przepisy związane z eksportem i importem materiału roślinnego i związanymi z nim szkodnikami oraz patogenami, jak i organizacje stanowiące prawo w zakresie ochrony przed szkodnikami (EPPO, IPPC, PIORIN).
Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studentów z metodyką aplikacji wybranych biopreparatów (grzyby niedoskonałe i nicienie z rodzin: Steinernematidae i Heterorhabditidae, insektycydy botaniczne) oraz oceną ich skuteczności. Na zajęciach studenci zapoznają się również ze szkodnikami roślin uprawnych (ziemniaka, rzepaku, kukurydzy, zbóż) oraz drzew iglastych i liściastych, a także szkodnikami ryb morskich i śródlądowych, drobiu, mięczaków, skorupiaków i pszczół. Na zajęciach zostanie również omówiona biologia wybranych szkodników.
W cyklu 2021/22L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: końcowy test zaliczeniowy
W zakresie wiedzy: zaliczenie końcowego testu: na ocenę dostateczną student musi zdobyć 50 - 60% pkt, na ocenę dostateczny plus - 61-70% pkt, na ocenę dobry - 71-80% pkt, na ocenę dobry plus - 81-90% pkt, na ocenę bardzo dobry - powyżej 90% pkt.
Zajęcia laboratoryjne: W zakresie wiedzy i umiejętności: kolokwium końcowe i ocena zrealizowanych zadań (kryteria j.w.), w zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.
Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z końcowego kolokwium i ocen uzyskanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Stocki J., Kinelski S., Dzwonkowski R. 2008. Drzewa iglaste i owady na nich żerujące. Multico.
2) Stocki J., Kinelski S., Dzwonkowski R. 2008. Drzewa liściaste i owady na nich żerujące. Seria Poradnik leśnika. Multico.
3) Wilkaniec B. 2012. Entomologia stosowana. Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Poznańskiego.
4) Boczek J., Lewandowski M. 2016. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. SGGW
5) Publikacje naukowe związane z biologią i zwalczaniem szkodników.
6) Prost M. 1989. Choroby ryb. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne. Warszawa.
7) Uradziński J., Wysok B., Gomółka-Pawlicka M. 2006. Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
8) Szweda W., Siwicki A.K., Terech-Majewska E. 2011. Choroby mięczaków i skorupiaków podlegające obowiązkowi zwalczania. Wydawnictwo IRS, Olsztyn.
9) Sokół R., Michalczyk M. 2012. Choroby owadów użytkowych; Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
W cyklu 2021/22L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: