Advanced techniques in environmental data analysis 2600-BS-ATBIOL-2-S2
Classes include the application of advanced methods of research design and environmental data analysis: experimental design (completely randomized design, randomized complete blocks, pseudoreplicates, latin squer design ect.), gradient analysis (models of response to gradients, estimating species optima by weighted averaging, calibration, relating two biotic communities), permutation tests and variation partitioning (Pseudo-F statistics and significance, testing individual constrained axes, tests with spatial or temporal constraints, tests with hierarchical constraints, significance adjustment for multiple tasks), similarity measures and distance-based methods (significance of cases versus similarity of communities, similarity between species in trait values, PCO, constrained PCO – db-RDA, non-metric multidimentional scaling, Mantel test), classification and regression methods (mixed effect models, classification and regression trees- CART), interpreting community composition with functional traits (two approaches in traits – environmental studies, community based approach) advanced use of ordination (PRC, separating spatial variation, linear discriminant analysis, hierarchical analysis of community variation, partitioning diversity indices into alpha and beta components, predicting community compositions), visualizing of multivariate data, key studies
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Lecture - written test W1, W2, U1, U2, K1
Laboratory – project in groups W1, W2, U1, U2, K1, K2
61-68% satisfactory, 69-76% satisfactory plus, 77-84 % good, 85- 92% good plus, 93-100% very good
Praktyki zawodowe
not applicable
Literatura
Jongman R.H.G., ter Braak C.J.F., van Tongeren D.F.R., (eds). 1995. Data analysis in community and landscape ecology. Pudoc, Wageningen.
ter Braak C.J.F., 1996. Unimodal models to relate species to environment. DLO-Agrocultura;l Mathematics Group, Wageningen, the Netherlands.
ter Braak C.J.F., Smilauer P., 2012. CANOCO 5.0 Reference Manual User's Guide. Biometrics, Wageningen and Ceske Budejovice.
Smilauer P., Leps J. 2014. Multivariate analysis of ecological data using Canoco 5. Cambridge University Press, Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: