Moduł 1- Komórka jako podstawowa jednostka struktury, funkcji i reprodukcji-Biologia rozwoju 2600-BRBIOT-1-S1
Celem wykładu jest przekazanie studentom najnowszej wiedzy z zakresu biologii rozwoju zwierząt i roślin. Studenci uzyskują informacje dotyczące podstawowych zagadnień związanych z rozmnażaniem generatywnym organizmów oraz dokonują analizy porównawczej przebiegu procesów płciowych u zwierząt i roślin.
W pierwszej części wykładu z omawiane są procesy związane z biologią rozwoju zwierząt:
•różnicowanie i migracje komórek linii płciowej;
•gametogeneza (mejoza, przebieg spermatogenezy i oogenezy, budowa komórek rozrodczych, determinacja płci);
•rozpoznanie, kontakt i fuzja gamet (przebieg zapłodnienia i aktywacja genomu zygotycznego);
•wczesny rozwój zarodka związany ze specyfikacją komórek;
•powstawanie osi i wzoru budowy Drosophila oraz osi ciała kręgowców.
W drugiej części wykładu omawiane są procesy związane z biologią rozwoju roślin:
•mikrosporogeneza, która rozpoczyna cykl zjawisk prowadzących do wytworzenia gametofitu męskiego – ziarna pyłku;
•megasporogeneza, która prowadzi do powstania gametofitu żeńskiego – woreczka zalążkowego;
•zapylenie i wzrost łagiewki pyłkowej w słupku (faza progamiczna);
•podwójne zapłodnienie - rozpoznanie i fuzja komórek plemnikowych z komórkami docelowymi (komórką jajową i centralną);
•rozwój zarodka i bielma;
•mechanizmy niezgodności u roślin kwiatowych.
Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest obserwacja wybranych struktur rozwojowych i analiza przebiegu podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem generatywnym organizmów na poziomie tkankowym, komórkowym i subkomórkowym w oparciu o żywy materiał biologiczny oraz preparaty mikroskopowe.
Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu biologii rozwoju zwierząt obejmuje następujące zagadnienia w oparciu o organizm modelowy – Drosophila melanogaster:
•budowa ciała i cykl rozwojowy (jajo, larwa, poczwarka, imago) – identyfikacja kolejnych stadiów rozwojowych, charakterystyka osobników typu dzikiego i mutantów rozwojowych;
•budowa jąder i przebieg spermatogenezy na poziomie komórkowym - izolacja jąder i cyst zawierających dojrzewające spermatydy z dojrzałych samców typu dzikiego i bezpłodnych mutantów);
•budowa jajników i przebieg oogenezy na poziomie komórkowym - izolacja jajników i owarioli z niezapłodnionych i zapłodnionych samic, charakterystyka oocytu (identyfikacja komórek granicznych, budowa dojrzałego jaja).
Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu biologii rozwoju roślin kwiatowych obejmuje następujące zagadnienia w dziedzinie embriologii klasycznej:
•anatomiczna budowa pylnika (preparaty trwałe);
•anatomiczna budowa słupka (typy znamion i szyjek słupka – preparaty trwałe, biochemiczna aktywność znamion, izolacja tkanki transmisyjnej);
•przebieg mikrosporogenezy (preparaty trwałe oraz identyfikacja kolejnych etapów mejozy w izolowanych komórkach linii generatywnej);
•budowa ziarna pyłkowego i synteza sporodermy (preparaty trwałe);
•wzrost łagiewki pyłkowej (żywotność pyłku, hodowle in vitro i obserwacje przyżyciowe kiełkujących ziaren pyłkowych i rosnących łagiewek, analiza biochemiczna ściany łagiewki pyłkowej);
•przebieg megasporogenezy i wytworzenie gametofitu żeńskiego (preparaty trwałe),
•budowa i typy zalążków (izolacja zalążków, analiza biochemiczna regionu mikropylarnego zalążka);
•podwójne zapłodnienie i rozwój zarodka (izolacja zarodków)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykład – zaliczenie na ocenę - K_W01, K_W11, K_W12 , K_W13, K_W14, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U12, K_U19
ćwiczenia laboratoryjne – zaliczenie na ocenę - K_U03, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U12, K_U19, K_K01, K_K02, K_K10
Kryteria oceniania:
Ćwiczenia laboratoryjne: bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność; pisemne sprawdziany obejmujące tematykę realizowanych zajęć, istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja.
Wykład: test, wymagany próg na ocenę dostateczną - 50-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry
Aktywność podczas zajęć – K_K01, K_K05, K_K10
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
•Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994
•Krzanowska H, Sokół-Misiak „Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
•Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki |
W cyklu 2023/24Z:
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki |
W cyklu 2024/25Z:
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki |
W cyklu 2025/26Z:
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: