Grzyby i porosty
2600-BR-GPBIOL-3-S1
Ćwiczenia: Podczas zajęć laboratoryjnych studenci zapoznają się z podstawowymi grupami grzybów oraz porostami czyli grzybami (workowcami) zlichenizowanymi (układ komponentów: mykobiont, fykobiont, bakteriobiont). Studenci wykonają szereg doświadczeń, podczas których wykazana zostanie rola tych organizmów w prawidłowym funkcjonowaniu układów biologicznych. Dokonana zostanie identyfikacja morfologiczna i molekularna wybranych przedstawicieli grup grzybów oraz oznaczone zostaną właściwości metaboliczne, które warunkują ich funkcjonalną różnorodność w ekosystemie. Studenci zapoznają się z metodami określania przynależności taksonomicznej grzybów zlichenizowanych (np. metody anatomiczno-morfologiczne, barwne reakcje wskaźnikowe, UV-test).
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 8
- przygotowanie do kolokwiów – 10
- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 2
Łącznie (50 godz., 2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśnia pojęcia biologiczne oraz złożone zjawiska i procesy przyrodnicze, a także związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją grzybów, w tym grzybów zlichenizowanych (porosty) - K_W02, K_W04, K_W06
W2: Wyjaśnia wpływ środowiska, obecności różnych grup ekologicznych grzybów w tym porostów na zdrowie człowieka - K_W09
W3: Wskazuje właściwe metody badania cech fizykochemicznych organizmów oraz procesów biologicznych oraz definiuje zadanie lub problem badawczy i dobiera właściwe metody eksperymentalne do ich rozwiązania - K_W05;
W4: Zna fachową literaturę oraz aktualnie dyskutowane w literaturze kierunkowej problemy z danej dyscypliny - K_W21
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Stosuje zaawansowane metody i techniki pomiarowe i analityczne wykorzystywane w badaniach biologicznych
– K_U03, K_U05, K_U08, K_U10
U2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu anatomii i morfologii do identyfikacji gatunków przy użyciu kluczy – K_U09.
U3: Analizuje i interpretuje oryginalne prace badawcze zarówno w języku polskim jak i angielskim - K_U14
U4: Weryfikuje dane otrzymane podczas przeprowadzonych eksperymentów - K_U12, K_U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy - K_K01
K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej i środków masowego przekazu, a zwłaszcza do roli grzybów, w tym porostów, w prawidłowym funkcjonowaniu ekosystemów - K_K02, K_K05
K3: Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i aparaturę naukową - K_K09,
K4: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej funkcjonowania grzybów w środowisku naturalnym - K_K06
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne aktywizujące - ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja, część praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń w 2-4 osobowych zespołach (zależnie od tematu ćwiczeń), nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia. W części dotyczącej porostów krótkie wyjście w teren. Ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy (m.in. szkodliwe odczynniki chemiczne) oraz cenną aparaturę badawczą, konieczne jest prowadzenie zajęć w grupach 8-12 osobowych. Ponadto ograniczona ilość osób w grupach warunkuje możliwość pełnego korzystania przez studentów z laboratorium oraz specjalistycznego sprzętu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Przedmioty podstawowe dla pierwszego stopnia studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwia – K_W02, K_W07, K_W08, K_W14
Zaliczenie ćwiczeń:
Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwiów z zakresu poszczególnych bloków tematycznych zajęć laboratoryjnych.
W zakresie wiedzy i umiejętności: zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych zajęć i końcowego kolokwium: na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.
Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach z kolokwiów.
Praktyki zawodowe
Literatura
najnowsze publikacje naukowe dotyczące danego tematu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: