Embriologia i histologia zwierząt
2600-BO-EHZBIOL-3-S1
Definicja tkanki i klasyfikacja tkanek. Pojęcie specjalizacji.
Pochodzenie, budowa oraz rola tkanek zwierzęcych. Powstawanie, wzrost, rozwój i odnowa tkanek.
Tkanki, jako elementy składowe narządów i ich układów:
analiza mikroskopowa narządów zwierząt.
Pojęcia/definicje z zakresu biologii rozwoju zwierząt.
Przebieg podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem płciowym zwierząt: gametogeneza, zapłodnienie, embriogeneza – obserwacje mikroskopowe w oparciu o preparaty mikroskopowe przyżyciowe lub trwałe.
Analiza porównawcza kluczowych zdarzeń w biologii rozwoju bezkręgowców i ssaków.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w zajęciach laboratoryjnych – 30 h
- udział w konsultacjach – 5 h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):
- przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 10 h
- przygotowanie do zaliczenia końcowego – 5 h
Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna pochodzenie i cechy charakterystyczne komórek i tkanek zwierzęcych oraz wyjaśnia procesy prowadzące do tworzenia układów tkankowych KW_02, KW_05.
W2: opisuje elementy strukturalne komórek wchodzących w skład określonych tkanek/układów tkankowych/narządów oraz wiąże je z procesami fizjologicznymi i pełnioną funkcją KW_10, KW_11 .
W3: ma wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania układów rozrodczych i narządów kopulacyjnych zwierząt oraz potrafi wyjaśnić związki i zależności pomiędzy ich strukturą i funkcją K_W02.
W4: potrafi scharakteryzować podstawowe procesy biologiczne na poziomie tkankowym, komórkowym i subkomórkowym związane ze specjalizacją i biologią rozwoju zwierząt KW_02, KW_05, KW.
W5: dokonuje analizy porównawczej przebiegu gametogenezy, zapłodnienia i embriogenezy u bezkręgowców i ssaków KW_02, KW_03, KW_05.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zidentyfikować tkanki/narządy zwierzęce podczas analizy mikroskopowej preparatów trwałych K_U02, K_U03, K_U08, K_U10.
U2: wykonuje preparaty mikroskopowe w oparciu o dostępny materiał biologiczny i dokonuje obserwacji z wykorzystaniem mikroskopii optycznej, w tym stereoskopowej i fluorescencyjnej K_U02, K_U03, KU_06, K_U08, K_U10.
U3: potrafi analizować i interpretować obrazy mikroskopowe przedstawiające poszczególne etapy rozwoju embrionalnego zwierząt K_U02.
U4: wykazuje umiejętność korzystania z podstawowych źródeł literaturowych z zakresu histologii, cytologii oraz biologii rozwoju zwierząt K_U04, K_U09, K_U11, K_U12.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy i ma świadomość jej praktycznego zastosowania K_K01.
K2: racjonalnie i krytycznie odnosi się do wyników swojej pracy oraz informacji pozyskanych ze źródeł literaturowych mając świadomość odpowiedzialności za rzetelność wykonywanych badań K_K03, K_K06.
K3: jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych oraz zdolny do pracy zespołowej K_K10, K_K11.
K4: ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki K_K04.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne aktywizujące – zajęcia laboratoryjne – ilustratywne i badawcze w oparciu o pisemne instrukcje; studenci realizują zadania indywidualnie lub w zespołach;
ze względu na metodykę prowadzonych doświadczeń (dostęp do materiału biologicznego i sprzętu laboratoryjnego) zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób.
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Przedmioty podstawowe dla pierwszego stopnia studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia laboratoryjne – ocena sumująca wiedzę (kolokwium teoretyczne – test wyboru) K_W02 - K_W11
Ocena sumująca umiejętności i kompetencje:
K_U02 - K_U12
K_K01- K_K11
Kryteria oceniania
Zajęcia laboratoryjne: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach; ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i opracowania oraz aktywność na zajęciach) mają pozytywny wpływ na ocenę końcową zajęć (możliwość podwyższenia oceny o 0.5 stopnia); test końcowy: wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100%.
Praktyki zawodowe
Literatura
Cichocki T, Litwin JA, Mirecka J (2002) Kompendium histologii. Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych.
Sawicki W (2000) Histologia.
Sembrat K (1981) Histologia porównawcza zwierząt.
Zarzycki J (1986) Histologia zwierząt domowych i człowieka.
Krzanowska H, Sokół-Misiak W (2002) Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego.
Twyman RM (2001) Biologia rozwoju, krótkie wykłady.
Jura C, Klag J (2005) Podstawy embriologii zwierząt i człowieka.
Bielańska-Osuchowska Z (1993) Embriologia
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w zajęciach laboratoryjnych – 30 godz.
Zajęcia laboratoryjne odbywają się w sposób stacjonarny.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: