Biologia molekularna 2600-BMOLBIOT-2-S1
Wykłady z przedmiotu Biologia molekularna mają zapoznać studenta z następującymi zagadnieniami:
1. Anatoma genomów prokariotycznych i eukariotycznych. Anatomia genomów wirusów. Paradoks wartości C. Sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtórzone. Macierz jądrowa.
2. Molekularne podstawy replikacji DNA. Enzymy biorące udział w procesie replikacji. Właściwości polimerazy DNA. Mechanizm replikacji nici opóźnionej i wiodącej. Porównanie replikacji u Prokariota i Eukariota. Replikacja telomerów.
3. Mechanizmy powstawania mutacji. Mutacje spontaniczne i indukowane. Rodzaje i źródła mutagenów. Rodzaje mutacji (genowe, genomowe, chromosomowe). Skutki mutacji na poziomie genu, komórki i organizmu. Rola mutacji w ewolucji.
4. Mechanizmy naprawy DNA pośrednie i bezpośrednie.
5. Rekombinacja homologiczna. Modele rekombinacji homologicznej (Hollidaya, Meselsona-Raddinga, Szostaka i Nassifa).
6. Mechanizm rekombinacji homologicznej u bakterii. Rola białka RecA. Mechanizm rekombinacji homologicznej u Eukariota. Rola białka Rad51.
7. Rekombinacja umiejscowiona. Typy rekombinaz i mechanizm ich działania. Integracja faga λ z genomem bakterii.
8. Elementy ruchome genomu. Budowa i rodzaje retrotranspozonów oraz mechanizm retrotranspozycji. Budowa i rodzaje transpozonów DNA oraz mechanizm transpozycji. Skutki transpozycji.
9. Poziomy regulacji aktywności genomu.
10. Konwersja genów. Zmiana typu płciowego u drożdży. Rekombinacja VJD w tworzeniu przeciwciał.
11. Hetero - i euchromatyna. Modyfikacje białek histonowych. Metylacja DNA. Wpływ remodelowania chromatyny na ekspresję genów.
12. Struktura genu prokariotycznego i eukariotycznego. Budowa i rola promotora w inicjacji transkrypcji.
13. Transkrypcja genów prokariotycznych. Budowa polimerazy RNA. Rola podjednostki sigma w inicjacji transkrypcji. Terminacja rho-zależna i rho-niezależna.
14. Transkrypcja genów eukariotycznych. Eukariotyczne polimerazy RNA i ich specyficzne promotory. Ogólne czynniki transkrypcyjne. Sekwencje wzmacniające i wyciszające, czynniki transkrypcyjne.
15. Dojrzewanie transkryptów - czapeczkowanie, mechanizm wycinania intronów, rola snRNA U i białek splicingowych. Typy intronów. Alternatywny splicing, transsplicing. Terminacja transkrypcji i poliadenylacja.
Dojrzewanie transkryptów tRNA i rRNA – dojrzewanie na końcach 5’ i 3’, usuwanie intronów, modyfikacje zasad. Dojrzewanie transkryptów pol I RNA – rola RNaz i snoRNA. Edytowanie RNA.
Stabilność RNA. Mechanizmy degradacji RNA.
16. Translacja. Mechanizm inicjacji translacji. Elongacja translacji - udział EF oraz transferazy peptydylowej. Czynniki RF terminujące translację.
17. Niekodujące RNA. Rybozymy. Rola mi/siRNA w interferencji RNA. Mechanizm CRISPR-Cas.
W trakcie ćwiczeń z przedmiotu Biologia molekularna studenci zapoznają się z podstawowymi technikami stosowanymi w inżynierii genetycznej i biologii molekularnej. Pracując w 2-3 osobowych zespołach pod nadzorem prowadzącego studenci przeprowadzają doświadczenia, samodzielnie analizują wyniki i wyciągają wnioski. W trakcie zajęć studenci wykonają następujące doświadczenia:
1. Przygotowanie bakterii chemokompetentnych, transformacja bakterii metodą szoku cieplnego i elektroporacji.
2. Chromatografia bibułowa barwników oka D. melanogaster.
3. Test Amesa.
4. Izolacja DNA plazmidowego oraz DNA genomowego z roślin.
5. Izolacja RNA z roślin.
6. Trawienie restrykcyjne DNA.
7. Elektroforeza kwasów nukleinowych w żelach agarozowych.
8. Analiza spektrofotometryczna kwasów nukleinowych.
9. Mapowanie restrykcyjne
10. Identyfikacja płci człowieka metodą PCR.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym na ocenę. Egzamin składa się z pytań o charakterze otwartym, opisowym oraz pytań testowych.
K_W02, K_W09, K_W10,
Stosowana jest następująca skala ocen:
100-92% bardzo dobry (5,0)
91-82% dobry plus (4,5)
81-72% dobry (4,0)
71-62% dostateczny plus (3,5)
61-55% dostateczny (3,0)
54-0% niedostateczny (2,0)
Laboratoria kończą się pisemnym kolokwium końcowym składającym się z pytań o charakterze otwartym, opisowym oraz pytań testowych.
Konieczne jest uzyskanie oceny pozytywnej z końcowego kolokwium.
Zaliczenie laboratoriów w zakresie umiejętności: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć, ich aktywność, wykonywanie zadań). W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa.
K_W13, K_W16, K_W18, K_U01, K_U02, K_U06, K_U08, K_U12
Ocena aktywności K_K03, K_K09
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną uzyskanych ocen. Ocena z kolokwium końcowego to 70% oceny końcowej, 30% stanowią pozostałe oceny: do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Brown T.A., Genomy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna. Krótkie wykłady. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.
3. Sadakierska-Chudy A, Dąbrowska G, Goc A. Genetyka ogólna. Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wyd. UMK, Toruń 2004.
4. Instrukcje do laboratoriów - udostępniane na początku zajęć przez prowadzącego.
Literatura dodatkowa:
1. Lewin B., Genes VII. Oxford University Press, New York 2000.
2. Węgleński P. (red), Genetyka molekularna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
3. Allison L.A. Podstawy biologii molekularnej. Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: