Biologia komórki 2600-BKOMBIOL-2-S1
Przedmiot jest prowadzony w formie wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych.
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy o (1) strukturalno-funkcjonalnej organizacji komórki, (2) molekularnym przebiegu i przestrzennej lokalizacji podstawowych procesów życiowych na poziomie komórkowym, (3) organizacji, funkcjonowaniu i regulacji aparatu genetycznego komórki, (4) mechanizmach uczestniczących w przebiegu cyklu życiowego i śmierci komórki. Wiedza ta pozwala na poznanie komórki jako podstawowego układu aktywności biologicznej, który stanowi wysoce złożoną i doskonale zintegrowaną jednostkę struktury, funkcji i reprodukcji.
Treści merytoryczne przedmiotu:
• Ewolucja komórki; od Prokariota do Eukariota. Jedność i zróżnicowanie komórek.
• Przestrzenna organizacja jądra komórkowego - budowa i funkcje otoczki jądrowej, nukleoplazma, chromatyna i przestrzenie interchromatynowe, matriks jądrowa.
• Molekularna organizacja chromatyny: DNA, histony, białka niehistonowe. Poziomy organizacji chromatyny: nukleosom, solenoid, supersolenoid, chromosom mitotyczny. Chromosomy politeniczne i szczoteczkowe.
• Replikacja chromosomu. Zakończenie replikacji chromosomu, rola telomerazy.
• Transkrypcja. Struktura genów Prokariota i Eukariota. Polimerazy RNA u Eukariota. Regulacja transkrypcji – czynniki transkrypcyjne, miRNA oraz siRNA. Transkrypcja i dojrzewanie mRNA. Subkompartymenty jądrowe uczestniczące w splicingupre-mRNA.
• Jąderko jako strukturalny wyraz transkrypcji i dojrzewania rRNA.
• Kompartymenty wewnątrzkomórkowe i sortowanie białek. Drogi przemieszczania się białek: transport przez pory jądrowe, transport transbłonowy, transport pęcherzykowy. Import białek do mitochondriów i chloroplastów.
• Translokacja białek przez błonę ER, tworzenie białek transbłonowych i rozpuszczalnych. Dojrzewanie białek w ER, rola białek chaperonowych.
• Organizacja i funkcja aparatu Golgiego. Sortowanie i transport białek z ER przez aparat Golgiego do innych kompartymentów komórkowych. Biogeneza i funkcja lizosomów.
• Endocytoza. Egzocytoza. Molekularne mechanizmy powstawania opłaszczonych pęcherzyków. Rola białek SNARE w ukierunkowaniu transportu pęcherzykowego.
• Błona komórkowa. Dwu warstwa lipidowa i białka błonowe. Organizacja transportu błonowego - przenośniki i kanały błonowe. Funkcjonowanie i bramkowanie kanałów jonowych. Udział białek przenośnikowych w pasywnym i aktywnym transporcie błonowym.
• Sygnałowanie komórkowe. Receptory wewnątrzkomórkowe i receptory powierzchni komórki. Receptory powierzchni komórki: sygnałowanie przez receptory jonotropowe, receptory związane z białkiem G i receptory katalityczne.
• Mitochondria i plastydy: ich struktura, funkcje, podział i zakres autonomii genetycznej.
• Cytoszkielet. Filamenty pośrednie, mikrotubule i filamenty aktynowe. Rola białek motorycznych (kinezyny, dyneiny) w przemieszczaniu organelli wzdłuż mikrotubul. Budowa i ruch rzęsek i wici. Współdziałanie aktyny z miozyną, mechanizm skurczu mięśnia.
• Kontrola cyklu komórkowego i śmierć komórki. Rola kompleksu cyklina i cyklino-zależna kinaza białkowa w kontroli kolejnych faz cyklu komórkowego. Udział MPF w mitozie i mejozie. Organizacja i funkcja wrzeciona kariokinetycznego. Mechanizm cytokinezy w komórkach zwierzęcych i roślinnych. Apoptoza.
• Adhezja komórkowa, połączenia międzykomórkowe oraz zewnątrzkomórkowa matriks w komórkach zwierzęcych i roślinnych.
Na ćwiczeniach student utrwala wiedzę z zakresu strukturalno-funkcjonalnej organizacji komórki, poznaje metodykę badań cytologicznych, rozwija zdolność analizy i interpretacji obrazów mikroskopowych.
W ramach kursu przedstawiane są:
• podstawowe techniki mikroskopowania, w tym mikroskopia świetlna – fluorescencyjna i konfokalna oraz mikroskopia elektronowa,
• metodyka przygotowania preparatów mikroskopowych,
• standardowe barwienia cytochemiczne oraz metody biologii molekularnej takie jak immunocytochemia i hybrydyzacje in situ.
Podczas zajęć student, posługując się terminologią i zdobytą wiedzą, prowadzi doświadczenia laboratoryjne i obserwacje mikroskopowe. Rozwiązując stawiane problemy badawcze wyjaśnia zależności między strukturą i funkcją poszczególnych kompartymentów komórki eukariotycznej oraz charakteryzuje podstawowe procesy fizjologiczne w niej zachodzące.
Samodzielnie wykonując preparaty mikroskopowe i stosując techniki immuno- i cytochemiczne student:
• analizuje organizację chromatyny i przebieg procesów zachodzących w jądrze komórkowym (replikacja, transkrypcja, dojrzewanie mRNA),
• opisuje jąderko jako strukturalny wyraz transkrypcji i dojrzewania rRNA,
• opisuje i identyfikuje procesy cytoplazmatyczne, w tym translację, budowę i funkcje organelli jedno błonowych, tj. ER (translokacja i dojrzewanie białek), aparatu Golgiego (sortowanie białek, transport pęcherzykowy), lizosomów (trawienie wewnątrzkomórkowe) peroksysomów (detoksykacja) oraz dwu błonowych, tj. mitochondriów i plastydów (centra energetyczne komórek),
• porównuje budowę i funkcję matriks zewnątrzkomórkowej komórek roślinnych i zwierzęcych,
• opisuje i rozpoznaje kolejne fazy cyklu życiowego komórki, w tym podziału mitotycznego i mejotycznego,
• porównuje i interpretuje cel oraz przebieg mitozy i mejozy
• analizuje proces starzenia i programowanej śmierci komórki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny w formie opisowej oraz testu jedno- lub wielokrotnego wyboru, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie trzech pisemnych kolokwiów obejmujących tematykę realizowanych zajęć, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do ćwiczeń i ich aktywność); istotnym warunkiem zaliczenia jest co najmniej 80% frekwencja, ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Alberts B., D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter. Postawy biologii komórki. Tom 1 i 2 + CD. Wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
3. Wojtaszek P., A. Woźny, L. Ratajczak. Biologia komórki roślinnej. Tom 1 Struktura. Tom 2 Funkcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
4. Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003
5. Kawiak J., J. Marecka, M. Olszewska, J. Warchoł. Podstawy cytofizjologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997
6. Kłyszejko-Stefanowicz L. Cytobiochemia: biochemia niektórych struktur komórkowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002
7. Kurczyńska E., D. Borowska-Wykręt. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
8. Wróbel B., K. Zienkiewicz, D. J. Smoliński, J. Niedojadło,
M. Świdziński. Podstawy mikroskopii elektronowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2005
9. Litwin J. A., M. Gajda. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: