Epigenetyka 2600-BK-EPIBIOL-1-S2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z molekularnymi mechanizmami epigenetycznej regulacji ekspresji genów.
Treści merytoryczne przedmiotu:
• Wprowadzenie do epigenetyki.
• Organizacja strukturalna materiału genetycznego eukariontów: nukleosom jako jednostka strukturalna chromatyny, włókno chromatynowe, struktury chromatynowe wyższego rzędu.
• Dynamika chromatyny. Funkcje oraz mechanizmy działania kompleksów regulujących strukturę chromatyny.
• Modyfikacje chromatyny a ekspresja genomu.
• Potranslacyjne modyfikacje histonów. Teoria kodu histonowego.
• Wpływ metylacji DNA na funkcjonowanie genomu: charakterystyka profilu metylacji DNA, wyspy CpG, metylotransferazy DNA, demetylacja DNA.
• Kontrola epigenetyczna transpozonów. Formowanie heterochromatyny w procesie RNAi i RNA zależnej metylacji DNA.
• Wybrane procesy biologiczne o podłożu epigenetycznym, m.in. rodzicielskie piętno genomowe, pamięć komórkowa i imprinting, inaktywacja chromosomu X.
• Epigenetyczne podłoże wybranych chorób człowieka oraz możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w opracowaniu terapii (np. choroby nowotworowe, neurodegeneracyjne, cukrzyca).
• Wpływ środowiska na epigenom.
• Wybrane zagadnienia z epigenetyki roślin.
Na ćwiczeniach student zapoznaje się z nowoczesnymi technikami molekularnymi stosowanymi w badaniach epigenetycznych roślin, zwierząt i człowieka, które związane są z oceną metylacji DNA na poziomie genu i genomu oraz w ustalaniu wzorców modyfikacji białek histonowych. Ponadto poznaje metody barwień chromatyny oraz in situ immunodetekcji wybranych modyfikacji epigenetycznych. Wizualizacja tych markerów pozwala wyjaśnić molekularne mechanizmy epigenetyki, a także zrozumieć zależności między epigenetycznym statusem i organizacją struktury chromatyny a jej stanem funkcjonalnym. Projektując i wykonując doświadczenia in vitro z wykorzystaniem inhibitorów metylacji DNA i modyfikacji histonów student określa kluczową rolę mechanizmów epigenetycznych dla prawidłowego metabolizmu komórek.
Na ćwiczeniach poruszane będą także zagadnienia związane z epigenetycznych podłożem wybranych chorób (diagnostyka) oraz współczesnymi osiągnięciami w opracowaniu strategii ich leczenia a także wpływem czynników środowiska na epigenom człowieka.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- laboratoryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium – K_W02, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_W09, K_W11, K_W15, K_W17, K_U02, K_U11
Prezentacje –, K_W02, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_W09, K_W11, K_W15, K_W17, K_U01, K_U04, K_U11, K_U14, K_U15
Aktywność – K_K01, K_K03, K_K04
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Allison L.A. Podstawy Biologii Molekularnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
3. Węgleński P (red) Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
4. Fletcher H., Hickey I., Winter P. Genetyka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
5. Słomski R. (red) Analiza DNA. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008
6. Rogalska S., Achrem M., Wojciechowski A. Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2010
7. Spork P. Drugi kod. Epigenetyka, czyli jak możemy sterować własnymi genotypami. W.A.B., 2011
8. Wskazane doświadczalne i przeglądowe publikacje naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: