Biologia nowotworzenia 2600-BK-BNBIOL-2-S2
Wykład wprowadza studenta do dynamicznie się rozwijającej, dziedziny badań biomedycznych dotyczących biologicznych podstaw procesów powstania i progresji nowotworów. Za jej początek można uznać połowę lat siedemdziesiątych, kiedy to po raz pierwszy sformułowano koncepcje dotyczące istnienia proto-onkogenów. Na wykładzie studenci otrzymują wiedzę na temat skali problemu zagrożenia chorobami nowotworowymi, aktualnych poglądów na temat modeli rozwoju nowotworu, molekularnych i genetycznych podstaw transformacji nowotworowej, progresji nowotworu i tworzenia przerzutów. Omawiane są również zagadnienia podstawowych technik wykrywania i diagnozowania nowotworów, współczesnych podejść do terapii z nawiązaniem do molekularnych podstaw działania wybranych leków, a także zagadnienia chemoprewencji i znaczenia zachowań prozdrowotnych dla zmniejszenia ryzyka zachorowania.
Tematyka zajęć laboratoryjnych obejmuje podstawowe zagadnienia związane z epidemiologią nowotworów człowieka, poszczególnymi etapami karcynogenezy, molekularnymi mechanizmami nowotworzenia i towarzyszącym im zmianom cyto-morfologicznym stwierdzanym na poziomie preparatów histopatologicznych. Istotnym elementem przedmiotu jest wskazanie związku między tymi zaburzeniami oraz progresją nowotworu i rokowaniem dla pacjenta, prezentacja wybranych nowoczesnych metod wspomagających diagnostykę nowotworów w preparatach histopatologicznych (ilościowa ocena fluorescencji indukowanej formaliną (FIF), fluorescencyjna ocena pooperacyjnych preparatów mrożeniowych skóry oraz przewodu pokarmowego człowieka, metody immunohistochemiczne, cyfrowe metody ilościowej i jakościowej analizy wyników reakcji immunocytochemicznych). Na zajęciach laboratoryjnych studenci wykonują m.in. standardowe i specjalistyczne preparaty mikroskopowe stosowane w diagnostyce patomorfologicznej, dokonują oceny specjalistycznych preparatów patomorfologicznych oraz samodzielnie przygotowują mrożeniowe preparaty mikroskopowe z tkankowego materiału zwierzęcego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład - test końcowy, obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieobecność na 20% zajęć)
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkami zaliczenia są: obecność i aktywność na zajęciach oraz pozytywna ocena uzyskana na podstawie kolokwiów cząstkowych.
Śródsemestralne pisemne kolokwia kontrolne obejmują tematykę realizowaną na zajęciach. Ocena z każdego kolokwium cząstkowego jest wystawiana na podstawie uzyskanych przez studenta punktów, według następującej skali:
ndst 0-59%
dst- 60-70%
dst plus- 71-80%
db- 81-88%
db plus- 89-95%
bdb- 95-100%
Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z co najmniej 75% kolokwiów cząstkowych. Ostateczny termin poprawy niezaliczonych kolokwiów wyznacza prowadzący ćwiczenia.
Koniecznym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest również co najmniej 80% frekwencja. Weryfikacji podlega też umiejętność samodzielnej obserwacji i analizy preparatów mikroskopowych. Ocena końcowa z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich ocen uzyskanych w ciągu semestru oraz aktywności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Ahmed N.: “Clinical Biochemistry”,Oxford University Press, Oxford, 2011,
2. Alberts B., A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter: „Molecular Biology of the Cell – Fifth Edition”, Garland Science, Taylor & Francis Group (2008),
3. Chabner B.A., Lynch T.J. i D.L. Longo: “Harrison Onkologia”, wyd. polskie pod red. D. Perek, Wydawnictwo Czelej, Lublin, 2009,
4. Coleman W.B. i G.J. Tsongalis: „The Molecular Basis of Human Cancer”, Humana Press Inc. (2010),
5. “Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer: a Global Perspective”, World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research, Washington D.C., 2007,
6. Jorgensen J.T. i H. Winther: “Molecular diagnostics. The Key Driver in Personalized Cancer Medicine”, Pan Stanford Publishing Pte. Ltd. Singapore, 2010,
7. Knowles M. i P. Selby: “Introduction to the cellular and molecular biology of cancer” 4th ed., Oxford University Press (2005),
8. Kumar V., R.S. Cotran i S.L. Robbins: "Patologia", Urban&Partner, Wrocław (2013),
9. Schrijvers D., H.J. Senn, H. Mellstedt i B. Zakotnik: “Podręcznik profilaktyki chorób nowotworowych”, Medipage, Warszawa, 2009,
10. A. Fauci, E. Braunwald, D.L. Kasper, S.L. Hauser, D.L. Longo, J.L. Jameson: „Interna Harrisona”, wydawnictwo Czelej, Lublin 2009
11. Stewart B.W. i P. Kleihues: “World Cancer Report”, IARC Press, Lyon 2014,
12. Materiały własne Zakładu Biologii Medycznej,
13. Aktualne publikacje z czasopism i sympozjów międzynarodowych.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia laboratoryjne odbywają się w formie stacjonarnej. Student na zajęciach laboratoryjnych jest zobowiązany do noszenia fartucha i rękawiczek dostarczanych we własnym zakresie. Obowiązek noszenia maseczki zakrywającej nos i usta (dostarczonej we własnym zakresie przez studenta) oraz zachowania dystansu społecznego w zależności od sytuacji i odgórnych przepisów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: