Biologia człowieka 2600-BCSA-2-S1
Wykład:
Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej biologii człowieka, zarówno na poziomie funkcjonowania osobnika, jak również populacji. Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Zakłada się, że uczestniczący w zajęciach przyswoją sobie wiadomości z zakresu teorii rozwoju ontogenetycznego. Przedstawione zostaną prawidłowości i uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego, w tym wpływ czynników endogennych i egzogennych na jego przebieg. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka w kontekście zmian cech fenotypowych z wiekiem ze szczególnym uwzględnieniem przejawów osiągania dojrzałości biologicznej oraz inwolucji ludzkiego organizmu. Realizowane będą tematy związane z szeroko pojętą ekologią człowieka. Całość zostanie zaprezentowana na tle zróżnicowanego środowiska przyrodniczego i kulturowego. Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki biologicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami oraz implikacjami w zakresie wykorzystania tej wiedzy w naukach sądowo-medycznych.
Tematy:
1. Rozwój i jego składowe. Etap i poziom rozwoju.
2. Czynniki rozwoju osobniczego (auksologia): czynniki endogenne genetyczne (determinanty rozwoju), czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory rozwoju), czynniki egzogenne (modyfikatory biogeograficzne i społeczno-kulturowe).
3. Periodyzacja życia człowieka - od poczęcia do śmierci - rozwój osobniczy człowieka. Podział ontogenezy na okresy. Wiek kalendarzowy, a wiek biologiczny. Dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna. Progresja, stabilność i regresja rozwoju. Zmienność cech wraz z wiekiem.
4. Inwolucja organizmu i jej przejawy.
Ćwiczenia (prowadzone w formie laboratoryjnej):
Podczas ćwiczeń szczególny nacisk kładziony będzie na aspekty praktyczne i metodyczne (zdobycie konkretnych umiejętności). Studenci zapoznają się i opanują wybrane metody i techniki badawcze biologii człowieka: metody oceny i kontroli poziomu rozwoju dziecka, oceny wieku biologicznego, zaawansowania rozwoju oraz oceny miejsca dziecka na tle populacji rówieśniczej. Uczestniczący w zajęciach będą uczyli się opracowywać dane i samodzielnie interpretować ich wyniki.
Szczegółowe tematy:
1. Ocena rozwoju dziecka. Metody opisowe (bilanse zdrowia).
2. Norma i normalność rozwoju. Stany patologiczne.
3. Wiek rozwojowy i wiek kalendarzowy.
4. Kryteria oceny wieku rozwojowego.
5. Graficzne metody oceny stanu i przebiegu rozwoju dziecka.
6. Ocena rozbieżności między wiekiem rozwojowym i kalendarzowym dziecka (WSDB).
7. Prognozowanie dorosłej wysokości ciała.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia
Wykład: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne uwzględniające wymienione efekty kształcenia: W01, W05, W19, U02, U03, U16).
Laboratorium: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne uwzględniające wymienione efekty kształcenia: W01, W05, W19, U02, U03, U19)
Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-69% zadań, na ocenę dostateczny plus - 70-79%, na ocenę dobry - 80-89%, na ocenę dobry plus - 90-95%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 95%.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D.M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90. Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań.
Jaczewski A., 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań.
Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy., PWN, Warszawa.
Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, 1989, PWN, Poznań - Warszawa.
Wolański N., 2006, Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: