Biofizyka 2600-AW-BFZ-1-S1
Biofizyka zajmuje się badaniem praw fizycznych i fizykochemicznych w układach ożywionych. Student rozpoczynający kurs „Biofizyczne podstawy technik diagnostycznych” musi znać podstawowe pojęcia i prawa fizyczne i wykazywać chęć ich zastosowania. Zajęcia te obejmują elementy biofizyki, organizmów, narządów, komórek oraz biofizykę na poziomie molekularnym. Student zapoznaje się z wykorzystaniem metod fizycznych w badaniach biologicznych oraz z możliwościami wykorzystania zjawisk biofizycznych w nowoczesnych rozwiązaniach diagnostycznych. W czasie ćwiczeń ma możliwość obserwacji na żywo zjawisk bioelektrycznych w komórkach nerwowych; poznaje zasady działania różnych metod elektrofizjologicznych w diagnostyce zwierząt. Przybliżone mu zostają w sposób praktyczny zasady działania biofizycznych metod obrazowych oraz ich zastosowanie w weterynarii. Poznaje zasady modelowania na poziomie molekularnym. Student zapoznaje się z biofizycznym aspektem popularnych metod diagnostycznych i z wpływem czynników fizycznych na analizę.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Obecność na wykładach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie semestru. Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie pisemnego kolokwium. Kolokwium składa się z 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Maksymalna ilość punktów do uzyskania: 30 Kryteria oceniania: ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów (18-21 pkt), ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów (22-24 pkt) ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów (25-26 pkt) ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów (27-28 pkt) ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów (29-30 pkt) Istnieje możliwość jednorazowego podejścia do poprawy zaliczenia, które odbywa się na jednakowych zasadach jak kolokwium zaliczeniowe. Ocena z wykładów jest średnią oceną z kolokwium zaliczeniowego i kolokwium poprawkowego. Ocena może zostać podniesiona o 0,5 za wyjątkowo aktywny udział na wykładach lub aktywność dodatkową (np. udział w wydarzeniach z zaproszonymi gośćmi) Laboratorium: Na ocenę końcową z laboratoriów składają się następujące elementy:
- zaliczenie na ocenę przygotowywanych przez studentów raportów - kolokwium końcowe. Kolokwium składa się z pytań otwartych i pytań zamkniętych. Pytania otwarte oceniane są na 2 pkt, pytania zamknięte na 1 pkt. Kryteria oceniania kolokwium ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów. Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń uwarunkowane jest zaliczeniem kolokwium końcowego. Możliwe jest jednokrotne podejście do poprawy kolokwium, które odbywa się na tych samych zasadach, co kolokwium zaliczeniowe. Ocena końcowa (OK) wystawiana jest na podstawie poniższego równania: OK = (średnia ocen z raportów i prezentacji + średnia ocen z kolokwium zaliczeniowego i kolokwium poprawkowego) / 2 W zakresie kompetencji społecznych oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Prowadzący na podstawie oceny kompetencji społecznych może podnieć ocenę końcową o 0,5 stopnia. Dopuszcza się przeprowadzanie kolokwiów w formie zdalnej na platformie TEAMS- w zależności od sytuacji epidemicznej. Ocena końcowa wystawiana jest według skali: 2,9-3,49 – dostateczny; 3,50-3,83 – dostateczny plus; 3,84-4,16 – dobry; 4,17-4,50 – dobry plus; 4,51-5,0 – bardzo dobry.
Literatura
Literatura podstawowa: Wybrane zagadnienia z:
W. Moebs et al., Fizyka dla szkół wyższych. Tom 1, OpenStax Poland, 2018: https://openstax.pl/podreczniki?q=fizyka+tom+1 W. Moebs et al., Fizyka dla szkół wyższych. Tom 2, OpenStax Poland, 2018: https://openstax.pl/podreczniki?q=fizyka+tom+2 W. Moebs et al., Fizyka dla szkół wyższych. Tom 3, OpenStax Poland, 2018: https://openstax.pl/podreczniki?q=fizyka+tom+3 F. Jaroszyk (red.). Biofizyka. Wyd. Lekarskie PZWL, W-wa 2008. Z. Józwiak, G. Bartosz (red.). Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami. Wyd. PWN, W-wa 2005. S. Przestalski. ELEMENTY FIZYKI BIOFIZYKI I AGROFIZYKI. Wyd. Uniw. Wrocławskiego 2009 W zapleczu sali ćwiczeń dostępny jest zestaw podręczników, z którego można korzystać w czasie ćwiczeń - po uzgodnieniu z każdą osobą prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: