Applied statistics and spatial analysis in GIS 2600-ASS-GC-2-S2
Wykład ma charakter praktyczny - omawiane zagadnienia prezentowane są na przykładzie zadań wykonywanych przez studentów. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami funkcjonowania systemu informacji przestrzennej (GIS), możliwościami pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania danych o zasobach środowiska, wykonywania analiz przestrzennych, modelowania procesów przyrodniczych na przykładzie modelowania: potencjalnej niszy ekologicznej i przesunięć nisz ekologicznych wynikających z prognozowanych zmian klimatycznych, zmian w bioróżnorodności; wykonywania map środowiska i jego zagrożeń.
Zajęcia laboratoryjne: W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami pracy z danymi geoprzestrzennymi. Założeniem zajęć jest przedstawienie podstaw samodzielnej pracy z wybranym programem komputerowym środowiska GIS o kodzie otwartym. Tematyka zajęć obejmuje zapoznanie z interfejsem programu (na przykładzie QGIS), naukę tworzenia podstawowych map numerycznych, wektoryzacji danych, rektyfikacji danych, pozyskiwania informacji z serwerów WMS, WFS i innych baz danych dostępnych on-line, wprowadzania własnych danych środowiskowych, oceny i modelowania zjawisk przyrodniczych na przykładzie: obecnych zagrożeń dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej, utraty i fragmentacji siedlisk, rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych, zmian klimatycznych. W części związanej z modelowaniem niszy zostaną omówione najczęściej stosowane metody modelowania, np. Bioclim i Maxent.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie wykonanych samodzielnie zadań cząstkowych oraz projektu realizowanego w zespołach. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych przez studentów za zrealizowane zadania i projekt. K_W08 T, K_W12, K_U01, K_U04, K_U07, K_K08, K_K10
Ocena zrealizowanych zadań: na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
Literatura
Hijmans R. J., Guarino L., Mathur P. 2012. DIVA-GIS version 7.5. manual.
Kozak K. H., Graham C. H., Wiens J. J. 2008. Integrating GIS-based environmental data into evolutionary biology. Trends Ecol Evol 23:141–148. doi: 10.1016/j.tree.2008.02.001
Phillips S. 2008. A Brief Tutorial on Maxent. AT&T Res 1–38. doi: 10.4016/33172.01
Scheldeman X., van Zonneveld M. 2010. Training Manual on Spatial Analysis of Plant Diversity and Distribution. Biodiversity International, Rome, Italy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: