Analiza instrumentalna 2600-AISA-3-S1
Wykład
Klasyfikacja metod analitycznych, charakterystyka podstawowych technik analizy instrumentalnej, zakres zastosowania, aparatura analityczna, porównanie z metodami klasycznymi. Metody spektrometryczne: techniki absorpcyjne – spektrofotometria UV, NIR, IR, NMR, ASA; techniki emisyjne – fotometria płomieniowa, fluorymetria; spektrometria masowa MS. Metody elektrochemiczne (konduktometria, potencjometria, polarografia). Metody rozdzielcze (podstawy teoretyczne, podział metod; metody chromatograficzne – chromatografia cieczowa – HPLC; chromatografia gazowa GC. Metody radiometryczne (podstawy teoretyczne, podział metod, zastosowanie).
Ćwiczenia
Zapoznanie się z technikami chromatograficznymi: HPLC, GC-FID, GC-MS, GC-ECD:
- Analiza materiałów dowodowych na obecność kanabinoli i opiatów.
- Jakościowa analiza mieszaniny alkoholi techniką GC/FID.
- Zastosowanie chromatografii gazowej z detektorem wychwytu elektronów w analizie chlorowcopochodnych związków organicznych w próbkach biologicznych.
- Zastosowanie wysokosprawnej chromatografii cieczowej do oznaczania benzoesanu sodu w produktach przemysłowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Sprawdzian wiedzy w formie pytań otwartych: na ocenę dostateczną student musi odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę poszczególnych bloków tematycznych zajęć laboratoryjnych (oceniane są zrealizowane zadania) i końcowego kolokwium.
W zakresie wiedzy i umiejętności: zaliczenie poszczególnych bloków tematycznych zajęć i końcowego kolokwium: na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-70% zadań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5.
Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen uzyskanych na zajęciach i oceny z końcowego kolokwium.
Literatura
1. Instrukcje do poszczególnych ćwiczeń.
2. J. Minczewski, Z. Marczenko, "Chemia analityczna", PWN Warszawa
3. T. Lipiec, Z. S. Szmal, "Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej", PZWL Warszawa
4. D. A. Skoog, D. M. Wert, F. J. Holler, "Podstawy chemii analitycznej", PWN 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: