Pedagogika kultury 2555-s2KUL1Z-PK-AK
Zajęcia stanowią wprowadzenie do najważniejszych idei z obszaru pedagogiki kultury i proponowanych przez tę dyscyplinę metodologii badań nad kulturą. Poznawane idee i stanowiska pomogą określić główne zadania, cele i wartości animacji kulturalnej jako działań aktywizujących jednostki i grupy społeczne do uczestnictwa w kulturze. Podjęta zostanie problematyka roli i zadań współczesnych animatorów kultury, edukatorów, kuratorów. Refleksję teoretyczną wokół zagadnień edukacji kulturalnej, upowszechniania kultury, pedagogicznego i społecznego wymiaru animacji kultury wzbogacą rozważania o zrealizowanych działaniach i projektach. Przykłady pedagogów w akcji będą sprzyjały refleksji nad nowymi zjawiskami, jak np.: pedagogika ulicy, pedagogika teatru. Celem zajęć będzie stworzenie przez studentów przewodnika animatora kultury.
W cyklu 2022/23Z:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć |
W cyklu 2023/24Z:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć |
W cyklu 2024/25Z:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć |
W cyklu 2025/26Z:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- referatu
- sytuacyjna
- projektu
- SWOT
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. ocena ciągła na podstawie przygotowania do zajęć i aktywności
2. ocena z referatu na temat idei i działalności pedagogów kultury/ animatorów kultury lub wybranych działań z obszaru animacji kultury, które są inspiracją dla rozwoju współczesnych praktyk animacji kultury.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Edukacja kulturowa. Poradnik Metodyczny, T.1-3. red. K. Sikorska, Poznań
2. M. Okupnik, Animacja. Rekurs w stronę teorii, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1410/Malgorzata%20Okupnik%20Animacja%20Rekurs%20w%20strone%20teorii%20i%20praktyczne%20implikacje.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. M. Parczewska, J. Byszewski, Projektowanie sytuacji twórczych, [w:] Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002.
Online: https://animacjakultury.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Animacja-kultury.-Dos%CC%81wiadczenie-i-przysz%C5%82os%CC%81c%CC%81.pdf
3. Animacja/ edukacja. Możliwości i ograniczenia. Raport.
Online: http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/animacja_edukacja.pdf
4. J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006
5. Dz. Jankowski, Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Kraków 2010
6. J. Kargul, Upowszechniania, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2013
7. Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. Wojciech Kłosowski, http://www.platformakultury.pl/art,pl,publikacje,104650.html
8. Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wojtkowski, Warszawa 2002
W cyklu 2022/23Z:
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. |
W cyklu 2023/24Z:
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. |
W cyklu 2024/25Z:
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. |
W cyklu 2025/26Z:
- Pedagogika i kultura. Pomiędzy teorią a praktyką, red. W. Bobrowicz, Lublin 2009 - szczególnie rozdział: B. Jedlewska, Elementy teorii animacji społeczno-kulturalnej, s. 25-52. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: