Film współczesny
2555-s2KUL1Z-FW
Zajęcia maja zapoznać studentki i studentów z najważniejszymi zjawiskami i przemianami sztuki filmowej końca XX i XXI wieku. Biorąc pod uwagę, że dla niektórych studentów, jest to pierwsze spotkanie z zagadnieniami dotyczącymi sztuki filmowej, kilka pierwszych spotkań na charakter powtórkowy – zapoznanie studentów najistotniejszymi zagadnieniami kultury filmowej w XX wieku (od lat 50.)
W związku z tym, że „Film współczesny” to pojęcie niezwykle pojemne tematycznie sylabus uzupełniany jest przez wykładowcę i studentów. Na pierwszych zajęciach studenci proszeni są o zaproponowanie dwóch zagadnień, które chcieliby omawiać na zajęciach. Na zajęciach realizowane są zatem, zagadnienia wybrane spośród tematów zaproponowanych przez studentów uzupełnione tematami przedstawionymi przez wykładowcę
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia maja zapoznać studentki i studentów z najważniejszymi zjawiskami i przemianami sztuki filmowej końca XX i XXI wieku. Biorąc pod uwagę, że dla niektórych studentów, jest to pierwsze spotkanie z zagadnieniami dotyczącymi sztuki filmowej, kilka pierwszych spotkań na charakter powtórkowy – zapoznanie studentów najistotniejszymi zagadnieniami kultury filmowej w XX wieku (od lat 50.) W związku z tym, że „Film współczesny” to pojęcie niezwykle pojemne tematycznie sylabus uzupełniany jest przez wykładowcę i studentów. Na pierwszych zajęciach studenci proszeni są o zaproponowanie dwóch zagadnień, które chcieliby omawiać na zajęciach. Na zajęciach realizowane są zatem, zagadnienia wybrane spośród tematów zaproponowanych przez studentów uzupełnione tematami przedstawionymi przez wykładowcę. Tematy wybierane są przez studentów z tygodniowym wyprzedzeniem (w trybie głosowania) Tematy zaproponowane przez studentów w roku akad. 2020/2021 1. Oscary – ewolucja/rewolucja/przemiany. 2. 2. Black Mirror - czy świat kreowany w serialu jest abstrakcją i wymysłem twórców, czy ma już odzwierciedlenie w świecie realnym 3. Adaptacje literatury filmowe i serialowe, odświeżenie starszych dzieł, nowe spojrzenia, nowe odbiory. 4. Filmy nisko i wysokobudżetowe. Porównanie, geneza 5. Współczesna high school drama - zmiany w serialu dla nastolatków. 6. Seriale autorskie (osobiste?) - serial jako przestrzeń do opowiedzenia osobistej historii autorki - serial > medium progresywne, otwarte na kontr narrację 7. Najgorsze filmy w kontekście dedykowanych im „nagród” filmowych (np. Złota Malina) 8. Filmy łamiące stereotypy (funkcja uświadamiająca) 9. Nowe produkcje chińskie wobec cenzury i propagandy KPCh (przykład: “Oczy ważki”) 10. Going of age movies jako portret kształtującej się seksualności w perspektywie odbioru 11. Sposób przedstawienia realiów historycznych w serialu Babylon Berlin 12. Człowieczeństwo androidów na podstawie dwóch części Blade Runner, filmu Ex Machina, serialu Wychowane przez wilki i innych tekstów kultury 13. „Brzydota” w filmach Tima Burtona jako narzędzie tworzenia rzeczywistości 14. Obraz Lucyfera we współczesnej kinematografii 15. Zachodnie wyobrażenie na temat sytuacji kobiet na Bliskim Wschodzie na podstawie serialu „Kalifat” 16. Filmowy portret Adolfa Eichmanna 17. Polskie filmy obyczajowe/psychologiczne – analiza zjawiska 18. Polityka historyczna w polskim kinie współczesnym na podstawie filmu "1920. 19. Postpamięć w światowym kinie współczesnym
Zagadnienia zaproponowane przez wykładowczynię: 1. Film biograficzny – gatunek progresywny (?). Postaci queerowe we współczesnym filmie i serialu biograficznym 2. Film i polityka. Fenomen serialu politycznego na przełomie XX i XXI wieku 3. Skandynawskie seriale kryminale. Genderowy przełom w kulturze serialowej 4. Vintage’owy renesans we współczesnym serialu kryminalnym 5. Akcja Me Too w kontekście serialu „Na cały głos” i filmu „Gorący temat” 6. Serial „Ratched” – próba analizy
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia maja zapoznać studentki i studentów z najważniejszymi zjawiskami i przemianami sztuki filmowej końca XX i XXI wieku. Biorąc pod uwagę, że dla niektórych studentów, jest to pierwsze spotkanie z zagadnieniami dotyczącymi sztuki filmowej, kilka pierwszych spotkań na charakter powtórkowy – zapoznanie studentów najistotniejszymi zagadnieniami kultury filmowej w XX wieku (od lat 50.) W związku z tym, że „Film współczesny” to pojęcie niezwykle pojemne tematycznie sylabus uzupełniany jest przez wykładowcę i studentów. Na pierwszych zajęciach studenci proszeni są o zaproponowanie dwóch zagadnień, które chcieliby omawiać na zajęciach. Na zajęciach realizowane są zatem, zagadnienia wybrane spośród tematów zaproponowanych przez studentów uzupełnione tematami przedstawionymi przez wykładowcę. Tematy wybierane są przez studentów z tygodniowym wyprzedzeniem (w trybie głosowania) Tematy zaproponowane przez studentów w roku akad. 2020/2021 1. Oscary – ewolucja/rewolucja/przemiany. 2. 2. Black Mirror - czy świat kreowany w serialu jest abstrakcją i wymysłem twórców, czy ma już odzwierciedlenie w świecie realnym 3. Adaptacje literatury filmowe i serialowe, odświeżenie starszych dzieł, nowe spojrzenia, nowe odbiory. 4. Filmy nisko i wysokobudżetowe. Porównanie, geneza 5. Współczesna high school drama - zmiany w serialu dla nastolatków. 6. Seriale autorskie (osobiste?) - serial jako przestrzeń do opowiedzenia osobistej historii autorki - serial > medium progresywne, otwarte na kontr narrację 7. Najgorsze filmy w kontekście dedykowanych im „nagród” filmowych (np. Złota Malina) 8. Filmy łamiące stereotypy (funkcja uświadamiająca) 9. Nowe produkcje chińskie wobec cenzury i propagandy KPCh (przykład: “Oczy ważki”) 10. Going of age movies jako portret kształtującej się seksualności w perspektywie odbioru 11. Sposób przedstawienia realiów historycznych w serialu Babylon Berlin 12. Człowieczeństwo androidów na podstawie dwóch części Blade Runner, filmu Ex Machina, serialu Wychowane przez wilki i innych tekstów kultury 13. „Brzydota” w filmach Tima Burtona jako narzędzie tworzenia rzeczywistości 14. Obraz Lucyfera we współczesnej kinematografii 15. Zachodnie wyobrażenie na temat sytuacji kobiet na Bliskim Wschodzie na podstawie serialu „Kalifat” 16. Filmowy portret Adolfa Eichmanna 17. Polskie filmy obyczajowe/psychologiczne – analiza zjawiska 18. Polityka historyczna w polskim kinie współczesnym na podstawie filmu "1920. 19. Postpamięć w światowym kinie współczesnym
Zagadnienia zaproponowane przez wykładowczynię: 1. Film biograficzny – gatunek progresywny (?). Postaci queerowe we współczesnym filmie i serialu biograficznym 2. Film i polityka. Fenomen serialu politycznego na przełomie XX i XXI wieku 3. Skandynawskie seriale kryminale. Genderowy przełom w kulturze serialowej 4. Vintage’owy renesans we współczesnym serialu kryminalnym 5. Akcja Me Too w kontekście serialu „Na cały głos” i filmu „Gorący temat” 6. Serial „Ratched” – próba analizy
|
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia maja zapoznać studentki i studentów z najważniejszymi zjawiskami i przemianami sztuki filmowej końca XX i XXI wieku. Biorąc pod uwagę, że dla niektórych studentów, jest to pierwsze spotkanie z zagadnieniami dotyczącymi sztuki filmowej, kilka pierwszych spotkań na charakter powtórkowy – zapoznanie studentów najistotniejszymi zagadnieniami kultury filmowej w XX wieku (od lat 50.) W związku z tym, że „Film współczesny” to pojęcie niezwykle pojemne tematycznie sylabus uzupełniany jest przez wykładowcę i studentów. Na pierwszych zajęciach studenci proszeni są o zaproponowanie dwóch zagadnień, które chcieliby omawiać na zajęciach. Na zajęciach realizowane są zatem, zagadnienia wybrane spośród tematów zaproponowanych przez studentów uzupełnione tematami przedstawionymi przez wykładowcę. Tematy wybierane są przez studentów z tygodniowym wyprzedzeniem (w trybie głosowania) Tematy zaproponowane przez studentów w roku akad. 2020/2021 1. Oscary – ewolucja/rewolucja/przemiany. 2. 2. Black Mirror - czy świat kreowany w serialu jest abstrakcją i wymysłem twórców, czy ma już odzwierciedlenie w świecie realnym 3. Adaptacje literatury filmowe i serialowe, odświeżenie starszych dzieł, nowe spojrzenia, nowe odbiory. 4. Filmy nisko i wysokobudżetowe. Porównanie, geneza 5. Współczesna high school drama - zmiany w serialu dla nastolatków. 6. Seriale autorskie (osobiste?) - serial jako przestrzeń do opowiedzenia osobistej historii autorki - serial > medium progresywne, otwarte na kontr narrację 7. Najgorsze filmy w kontekście dedykowanych im „nagród” filmowych (np. Złota Malina) 8. Filmy łamiące stereotypy (funkcja uświadamiająca) 9. Nowe produkcje chińskie wobec cenzury i propagandy KPCh (przykład: “Oczy ważki”) 10. Going of age movies jako portret kształtującej się seksualności w perspektywie odbioru 11. Sposób przedstawienia realiów historycznych w serialu Babylon Berlin 12. Człowieczeństwo androidów na podstawie dwóch części Blade Runner, filmu Ex Machina, serialu Wychowane przez wilki i innych tekstów kultury 13. „Brzydota” w filmach Tima Burtona jako narzędzie tworzenia rzeczywistości 14. Obraz Lucyfera we współczesnej kinematografii 15. Zachodnie wyobrażenie na temat sytuacji kobiet na Bliskim Wschodzie na podstawie serialu „Kalifat” 16. Filmowy portret Adolfa Eichmanna 17. Polskie filmy obyczajowe/psychologiczne – analiza zjawiska 18. Polityka historyczna w polskim kinie współczesnym na podstawie filmu "1920. 19. Postpamięć w światowym kinie współczesnym
Zagadnienia zaproponowane przez wykładowczynię: 1. Film biograficzny – gatunek progresywny (?). Postaci queerowe we współczesnym filmie i serialu biograficznym 2. Film i polityka. Fenomen serialu politycznego na przełomie XX i XXI wieku 3. Skandynawskie seriale kryminale. Genderowy przełom w kulturze serialowej 4. Vintage’owy renesans we współczesnym serialu kryminalnym 5. Akcja Me Too w kontekście serialu „Na cały głos” i filmu „Gorący temat” 6. Serial „Ratched” – próba analizy
|
Całkowity nakład pracy studenta
3 punkty ECTS. 30 godzin zajęć. 50 godzin praca własna (razem z przyswojeniem materiałów filmowych i audiowizulanych)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 zna terminologię z zakresu antropologii kultury, teatrologii, filmoznawstwa, sztuk plastycznych, muzykologii na poziomie rozszerzonym
K_W12 orientuje się w najważniejszych zjawiskach teatru niedramatycznego, niefabularnych form filmowych, w obszarze pogranicznym sztuk, widowisk i mediów
K_W13 ma pogłębioną wiedzę na temat sztuki współczesnej (teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych itd.) najważniejszych tendencji, przemian, zjawisk i twórców
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod konstruowanie metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii kultury, filmoznawstwa, teatrologii
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K10 ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki i widowisk w kulturze polskiej i światowej
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- panelowa
- oxfordzka
Wymagania wstępne
Umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury filmowej. Świadomość współczesnych przemian kulturowych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:1. Aktywność na zajęciach 2. Pisemna praca zaliczeniowa (esej, artykuł monograficzny na wybrany przez studenta i zatwierdzony przez wykładowcę temat) lub projekt (artystyczny, dydaktyczny) zrealizowany we współpracy z Kinem Centrum CSW Toruń. Formułę zaliczenia wykładowca ustala ze studentami w ciągu dwóch pierwszych tygodni od rozpoczęcia zajęć.
Literatura
ustalana jest po zatwierdzeniu przez grupę i wykładowcę wszystkich tematów.
Lektury obowiązkowe: Rick Altman „Gatunki filmowe”, Warszawa 2012,
„Kino po kinie”, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010
„Kamp. Antologia przekładów”, red. P. Czapliński, A. Mizierska, Kraków 2012
„Polska animacja w XXI wieku”, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2017
„Polski film dokumentalny w XXI wieku”, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016
„Kultura współczesna” nr2 (68)/2011 – „Kino na pograniczu kultur”
"Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji" red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, Kraków 2002
"Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny", Kraków 2006
"Wiek ekranów" red. Andrzej Gwóźdź, Piotr Zawojski, Kraków 2002
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021: 1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. zmianie ulegają zasady zaliczenia. Studentki i studenci otrzymują zaliczenie na podstawie trzech ćwiczeń (realizowanych zdalnie) związanych z tematami zajęć. Forma ćwiczeń ustalana jest przez osobę prowadzącą zajęcia. Grupa na na wykonanie jednego ma ćwiczenia ok. dwóch tygodni.
|
W cyklu 2022/23Z:
Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021: 1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. zmianie ulegają zasady zaliczenia. Studentki i studenci otrzymują zaliczenie na podstawie trzech ćwiczeń (realizowanych zdalnie) związanych z tematami zajęć. Forma ćwiczeń ustalana jest przez osobę prowadzącą zajęcia. Grupa na na wykonanie jednego ma ćwiczenia ok. dwóch tygodni.
|
W cyklu 2023/24Z:
Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021: 1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym 2. zmianie ulegają zasady zaliczenia. Studentki i studenci otrzymują zaliczenie na podstawie trzech ćwiczeń (realizowanych zdalnie) związanych z tematami zajęć. Forma ćwiczeń ustalana jest przez osobę prowadzącą zajęcia. Grupa na na wykonanie jednego ma ćwiczenia ok. dwóch tygodni.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: