Analiza performansu 2555-s2KUL1Z-AP-AK
1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć)
2) Performatyka - estetyka performatywności - sztuka performansu
- model teatralności zaproponowany przez Erikę Fischer-Lichte: a) inscenizacja, b) cielesność, c) percepcja, d) przedstawienie/performans
3) Sztuka performansu
- analiza wybranych performansów artystycznych (YouTube, NINA)
4) Estetyka rocka – wprowadzenie
5) Pink Floyd The Wall – analiza concept albumu
6) Analiza filmu Alana Parkera "The Wall"
7) Rogers Waters i Przyjaciele "The Wall w Berlinie" – transmisja telewizyjna i koncert w wersji DVD
- podział na dwie grupy, które analizują dwa zapisy, używając pojęć Eriki Fischer-Lichte
8) Lao Che "Powstanie Warszawskie" – problem intertekstualności,
- referaty (dwuosobowe zespoły)
a) nawiązania muzyczne
b) nawiązania literackie
c) nawiązania filmowe
9) Mecz piłki nożnej jako performans ludyczny
- mecz otwarcia Euro 2012 Polska-Grecja
10) W krzywym zwierciadle. Jak telewizja transformuje performans na żywo?
- mecz otwarcia Euro 2012 Polska-Grecja
- połowa grupy czyta "Ciało kibica" (rozdział 4, s. 125-158), a druga połowa – "Ciało piłkarza" (rozdział 5, s. 161-185), [w:] Mariusz Czubaj, Jacek Drozda, Jakub Myszorowski, Postfutbol. Antropologia piłki nożnej, Warszawa 2012
11) Cienie piłki nożnej – przemoc, nacjonalizm
- referat: Od tragedii na Heysel do Fields of Athenry [Jean Baudrillard, Syndrom Heysel, [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2003)
12) Mecz siatkówki jako kompleks performansów karnawałowych
- finał mistrzostw świata w siatkówce 2014 – Polska-Brazylia
13) Teatr postdramatyczny a kultura popularna na przykładzie "Albośmy to jacy tacy…" (reż. Piotr Cieplak)
14) Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawienie zaliczeń
W cyklu 2021/22Z:
1. Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć) 2. Performatyka - estetyka performatywności - sztuka performansu 4. Fake it till you make it. Świeckie rytuały 7. Wytwarzanie autentyczności w nowych mediach. Granice performance’u na przykładzie „Staged” i „Cake It”. 9. Odnaleźć siebie w performasie – „Eight grade” (2018) 10. Podmioty performatywne – Bo Burnham „Inside” (2020) 11. „Jeffrey Bezos song” a kondycja współczesnego człowieka 12. „Welcome to the Internet”, „That Funny Feeling” i „All Eyes On Me” jako diagnoza kultury po końcu świata 13. Why Even Bother? Performatywny cynizm i nihilizm |
W cyklu 2022/23Z:
1.Zajęcia organizacyjne. Definicja performansu Prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć (aktywność na zajęciach, referat, praca zaliczeniowa) 2. Estetyka performatywności i korzenie performansu Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30. 3. Sztuka performansu Marina Abramovic: Artystka obecna”, 2012. 4. Zwrot performatywny Ewa Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, w: „Teksty Drugie”, nr 5, 2007. 5. Pojęcie performatywności i przedstawienia Erika Fischer-Lichte, Podstawowe pojęcia, [rozdział drugi w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 31-55. 6. Performatyka płci Joanna Mizielińska, Płeć jako kategoria filozoficzna, w: tejże, Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer, Kraków 2006, s. 39-62. 7. Codzienność performansu Ervin Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 47-60. 8. Pojęcie Persony Tomasz Olchanowski, Persona i Cień w epoce wiktoriańskiej i ponowoczesności. Jungowska analiza zachodnioeuropejskiej, w: „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 11, 2016, s. 126-148. „Not Okay", Hulu, 2022, reż. Quinn Shepard 9. Wytwarzanie autentyczności w nowych mediach Lindsay Ellis, YouTube: Manufacturing Authenticity (For Fun and Profit!), 2018, https://www.youtube.com/watch?v=8FJEtCvb2Kw 10. Grając samego siebie. Luigi Pirandello, Sześć postaci w poszukiwaniu aktora, 1921. 11. Tożsamość czy estetyka? Wzorce tożsamościowe od subkultur do estetyk internetowych Lev Manovich - Aesthetic Society. Instagram as a Life Form. Rowan Ellis, The Problem with Dark Academia, 2021, https://www.youtube.com/watch?v=sfkYXVdkUEE 12. Kultura performansu Bo Burnham, „Make happy”, Netflix, (2016). 13. Podmioty performatywne Bo Burnham „Inside”, Netflix, (2020) 14. Performanse społeczne Jean Duvignaud, Ceremonia społeczna i ceremonia teatralna, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s.197-202. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych |
W cyklu 2023/24Z:
1.Zajęcia organizacyjne. Definicja performansu Prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć (aktywność na zajęciach, referat, praca zaliczeniowa) 2. Estetyka performatywności i korzenie performansu Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30. 3. Sztuka performansu Marina Abramovic: Artystka obecna”, 2012. 4. Zwrot performatywny Ewa Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, w: „Teksty Drugie”, nr 5, 2007. 5. Pojęcie performatywności i przedstawienia Erika Fischer-Lichte, Podstawowe pojęcia, [rozdział drugi w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 31-55. 6. Performatyka płci Joanna Mizielińska, Płeć jako kategoria filozoficzna, w: tejże, Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer, Kraków 2006, s. 39-62. 7. Codzienność performansu Ervin Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 47-60. 8. Pojęcie Persony Tomasz Olchanowski, Persona i Cień w epoce wiktoriańskiej i ponowoczesności. Jungowska analiza zachodnioeuropejskiej, w: „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 11, 2016, s. 126-148. „Not Okay", Hulu, 2022, reż. Quinn Shepard 9. Wytwarzanie autentyczności w nowych mediach Lindsay Ellis, YouTube: Manufacturing Authenticity (For Fun and Profit!), 2018, https://www.youtube.com/watch?v=8FJEtCvb2Kw 10. Grając samego siebie. Luigi Pirandello, Sześć postaci w poszukiwaniu aktora, 1921. 11. Tożsamość czy estetyka? Wzorce tożsamościowe od subkultur do estetyk internetowych Lev Manovich - Aesthetic Society. Instagram as a Life Form. Rowan Ellis, The Problem with Dark Academia, 2021, https://www.youtube.com/watch?v=sfkYXVdkUEE 12. Kultura performansu Bo Burnham, „Make happy”, Netflix, (2016). 13. Podmioty performatywne Bo Burnham „Inside”, Netflix, (2020) 14. Performanse społeczne Jean Duvignaud, Ceremonia społeczna i ceremonia teatralna, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s.197-202. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych |
W cyklu 2024/25Z:
1.Zajęcia organizacyjne. Definicja performansu Prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć (aktywność na zajęciach, referat, praca zaliczeniowa) 2. Estetyka performatywności i korzenie performansu Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30. 3. Sztuka performansu Marina Abramovic: Artystka obecna”, 2012. 4. Zwrot performatywny Ewa Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, w: „Teksty Drugie”, nr 5, 2007. 5. Pojęcie performatywności i przedstawienia Erika Fischer-Lichte, Podstawowe pojęcia, [rozdział drugi w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 31-55. 6. Performatyka płci Joanna Mizielińska, Płeć jako kategoria filozoficzna, w: tejże, Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer, Kraków 2006, s. 39-62. 7. Codzienność performansu Ervin Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 47-60. 8. Pojęcie Persony Tomasz Olchanowski, Persona i Cień w epoce wiktoriańskiej i ponowoczesności. Jungowska analiza zachodnioeuropejskiej, w: „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji”, nr 11, 2016, s. 126-148. „Not Okay", Hulu, 2022, reż. Quinn Shepard 9. Wytwarzanie autentyczności w nowych mediach Lindsay Ellis, YouTube: Manufacturing Authenticity (For Fun and Profit!), 2018, https://www.youtube.com/watch?v=8FJEtCvb2Kw 10. Grając samego siebie. Luigi Pirandello, Sześć postaci w poszukiwaniu aktora, 1921. 11. Tożsamość czy estetyka? Wzorce tożsamościowe od subkultur do estetyk internetowych Lev Manovich - Aesthetic Society. Instagram as a Life Form. Rowan Ellis, The Problem with Dark Academia, 2021, https://www.youtube.com/watch?v=sfkYXVdkUEE 12. Kultura performansu Bo Burnham, „Make happy”, Netflix, (2016). 13. Podmioty performatywne Bo Burnham „Inside”, Netflix, (2020) 14. Performanse społeczne Jean Duvignaud, Ceremonia społeczna i ceremonia teatralna, w: Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s.197-202. 15. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu zdobyć można poprzez
1) Aktywność na zajęciach:
Należy wziąć znaczący udział w dyskusji na przynajmniej 3 zajęciach w semestrze. Stanowić to będzie 30% oceny końcowej. W trakcie kursu zostaniecie wielokrotnie poproszeni o przygotowanie na zajęcia przykładów zachowań i zjawisk perfomatywnych - możecie to wykorzystać jako podstawę wypowiedzi, analizując wybrane przykłady zgodnie z kategoriami, które poznacie na zajęciach.
2) Referat:
W trakcie zajęć należy przedstawić 15-minutowy referat (wraz z prezentacją) na wybrany temat z listy (analiza performansu). Referat stanowi 30% oceny końcowej.
3) Praca zaliczeniowa:
Praca zaliczeniowa stanowi 40% oceny końcowej. Oceniane będą:
poprawność językowa (w tym cytowania i przypisy) - 3 p.
struktura pracy (proporcje, jasność wywodu) - 3 p.
metodologia (zastosowane pojęcia, przebieg analizy i postawione tezy) - 3 p.
Skala oceny pracy:
0-4 ndst
5-6 dst
7 db
8-9 bdb
Wytyczne edytorskie:
Czcionka Times New Roman, 12, interlinia 1,5, tekst wyjustowany
Tematem pracy ma być analiza wybranego performansu (jednostkowego lub grupowego, artystycznego lub społeczno-kulturowego, na żywo lub zapośredniczonego medialnie itd.).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30.
2) Marvin Carlson, Sztuka performansu, [rozdział 5 w:] tenże, Performans, tłum. Edyta Kubikowska, s. 166-199.
3) Wojciech Siwak, Estetyka rocka, Warszawa 1993 [tu: z rozdziału 1 Muzyka negro-amerykańska jako tradycja i inspiracja dwudziestowiecznej muzyki popularnej, s. 9-22 oraz z rozdziału IV Koncert rockowy jako struktura teatralna, s. 80-106]
4) Wiesław Weiss, O krowach, świniach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd, Poznań 2006, s. 133-160.
5) Borys Szumański, Intertekstualność w twórczości zespołu Lao Che, „Podteksty” – internetowe czasopismo kulturalno-naukowe, 2012, nr 1-2, www. podteksty.amu.edu.pl
6) Albert Jawłowski, Święty ład. Rytuał i mit mundialu [tu: Rytualne struktury piłkarskich mistrzostw świata 2002, s. 88-110]
7) Ciało kibica (rozdział 4, s. 125-158), Ciało piłkarza (rozdział 5, s. 161-185), [w:] Mariusz Czubaj, Jacek Drozda, Jakub Myszorowski, Postfutbol. Antropologia piłki nożnej, Warszawa 2012
8) Jean Baudrillard, Syndrom Heysel, w[:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2003)
9) Wojciech Józef Burszta, Globalna ekumena popnacjonalizmu, [w:] tenże, Kotwice pewności. Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Warszawa 2013, s. 99-128.
10) Wojciech Dudzik, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005 [tu: fragment rozdziału W poszukiwaniu źródeł karnawału, s. 61-65 oraz rozdział Teatr karnawału: zabawa – widowisko – święto, s. 66-102]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: