Badania terenowe
2555-s2KUL1L-BT-FO
Zakres poruszanych tematów:
1. Istota podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych oraz konsekwencje zastosowania tych podejść dla wyników badań.
2. Zasady konstruowania projektu badawczego (formułowanie problemu badawczego, dobór metod i próby badawczej).
3. Typy i techniki obserwacji.
4. Typy i techniki wywiadów etnograficznych.
5. Analiza materiałów zastanych.
6. Opis, porządkowanie i archiwizacja danych.
7. Analiza danych i prezentacja wyników badań.
Wszystkie zagadnienia omawiane są "przy okazji" realizacji grupowego projektu badawczego realizowanego w trakcie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
100 godzin w tym:
- uczestnictwo w zajęciach i wyjazdach terenowych - 70 g. (3 p. ECTS)
- przygotowanie do zajęć, opracowanie materiałów i końcowego raportu 0 30 g. (1 p. ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej badań folklorystycznych i antropologicznych (K_W01)
Student zna i rozumie w metody analizy, interpretacji, i wartościowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych teorii, tradycji i szkół badawczych (K_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi wyszukiwać analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01)
Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod konstruowanie metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii kultury (K_U02)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02)
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03)
Metody dydaktyczne
Metoda podstawowa:
Projekt badawczy o charakterze etnograficznym i/lub netnograficznym (w przypadku nauczania zdalnego).
Metody uzupełniające:
Pokaz.
Wykład konwersatoryjny.
Analiza materiałów.
W przypadku zajęć w trybie zdalnym stosuje się następujące formy komunikacji:
- U-mail
- platformę Moodle
- platformę MS Teams
- system wideokonferencji Big Blue Button
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Bieżąca ocena jakości działań prowadzonych w ramach grupowego projektu badań terenowych.
2. Ocena końcowa na podstawie jakości wyników badań (trafność, szczegółowość, rzetelność) prezentowanych w formie raportu i referatu na zajęciach.
Literatura
M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, przeł. S. Dymczyk, Poznań 2000.
J. C. Kaufmann, Wywiad rozumiejący, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010.
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, przeł. W. Betkiewicz, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: