Antropologia widowisk 2555-s2KUL1L-AW
Konwersatorium poświęcone najważniejszych zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami (szczególnie antropologią teatru Eugenia Barby). Podczas zajęć zostaną umówione i przedyskutowane z punktu widzenia walorów poznawczych i ewentualnych słabości najważniejsze koncepcje badania widowisk kulturowych (tzn. przedstawień artystycznych, obrzędów, rytuałów, gier, zabaw, karnawałów), m.in. V. Turnera, L. Kolankiewicza, E. Barby, N. Savarese, W. Dudzika, J. Grotowskiego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (limit 3 nieobecności bez konieczności usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu, niezależnie od przyczyny absencji, powoduje konieczność zaliczenia materiału na konsultacjach)
2. Znajomość tekstów obowiązujących na zajęciach, aktywne uczestnictwo w dyskusji.
3. Referat z prezentacją multimedialną.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Leszek Kolankiewicz, Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Warszawa 2007
2. L. Kolankiewicz, Wstęp: ku antropologii widowisk, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31.
3. Richard Schechner, Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000, s. 31-50.
4. Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, przekład zbiorowy, Wrocław 2005, s. 6-20, także s. 5 o ISTA.
5. Theatre Histories. An Introduction, red. Gary Jay Williams, Nowy Jork 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: