Antropologia muzyki 2555-s1KUL3L-AM
1. Zajęcia wprowadzające (2 godziny)
2. Muzyka jako doświadczenie Innego (2 godziny)
3. Związki muzyki z antropologią jako dziedziną badań: przegląd najważniejszych zagadnień (2 godziny)
4. Muzyka jako narzędzie komunikacji, związki muzyki i języka naturalnego (2 godziny)
5. Z zagadnień muzyki tradycyjnej: muzyka wobec tabu (2 godziny)
6. Muzyka w przestrzeni prywatnej i publicznej: transformacje w XXI wieku (2 godziny)
7.-8. Badania nad audiosferą i pejzażem dźwiękowym: funkcjonalność muzyki w przestrzeni człowieka (4 godziny)
9. Psychologiczny aspekt badań nad muzyką: ciało i afekt (2 godziny)
10. Muzyka a religia (2 godziny)
11. Muzyka współczesna wobec wyzwań konsumpcjonizmu (2 godziny)
12. Muzyka a nacjonalizm (2 godziny)
13. Muzyka a postkolonializm (2 godziny)
14. Muzyka a zagadnienia tożsamości płciowej (2 godziny)
15. Pisanie historii muzyki jako element polityki kulturowej (2 godziny)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
Podstawę do zaliczenia kursu stanowią w równym stopniu: 1) ocena ciągła: sprawdziany pisemne z treści lektur, aktywność oraz 2) egzamin ustny obejmujący materiał z zajęć oraz analizowanych na zajęciach tekstów. Punktacja uzyskana na podstawie tych dwóch elementów stanowi 100%, z czego:
0–50% ndst
51–60% dst
61–70% dst+
71–80% db
81–90% db+
91–100% bdb
Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność na zajęciach powoduje konieczność ustnego odrobienia danych zajęć na dyżurze prowadzącej. Więcej niż pięć nieobecności oznacza automatyczną rezygnację z kursu i skreślenie Studenta/Studentki z listy uczestników. Studenci/Studentki z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów powinni/powinny dostarczyć odpowiedni dokument poświadczający ten fakt w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć.
Teksty do przeczytania na zajęcia będą udostępniane Student(k)om na bieżąco.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręcznik:
Żerańska-Kominek S., "Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii", Warszawa 1995.
We fragmentach:
Bohlman P. V., „The Music of European Nationalism: Cultural Identity and Modern History”, Santa Barbara–Denver–Oxford 2004.
Kalra V. S., „Sacred and Secular Musics: A Postcolonial Approach”, London–NY 2014.
„Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej”, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.
Merriam A., „The Anthropology of Music”, Evanston 1964.
„Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean”, red. T. Magrini, Chicago 2003.
„Musicology and Difference: Gender and Sexuality in Music Scholarship”, red. R. A. Solie, Berkeley–LA–London 1995.
„Music, Politics, and Violence”, red. S. Fast, K. Pegley, Middletown 2012.
„Music, Sound, and Space. Transformations of Public and Private Experience”, red. G. Born, Cambridge 2013.
„Postcolonial Piracy: Media Distribution and Cultural Production in the Global South”, red. L. Eckstein, A. Schwarz, London–NY 2014.
„Sound, Music, Affect. Theorizing Sonic Experience”, red. M. Thompson, I. Biddle, London–NY–New Delhi–Sidney 2013.
Taylor T. D., „The Sounds of Capitalism: Advertising, Music, and the Conquest of Culture”, Chicago 2012.
Żerańska-Kominek S., „Muzykalne dzieci Wenus i inne studia z antropologii muzyki”, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: