Antropologia widowisk 2555-s1KUL2Z-AW
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7382 (w cyklu 2024/25Z)
Konwersatorium jest kontynuacją zajęć z poprzedniego semestru i skupi się tym razem na eksplorowaniu kategorii widowiska, spektaklu, przedstawienia, wykonania (performowania) i reprezentacji oraz pokrewnych, sięgając do różnych kontekstów dyscyplinarnych, które pomogą nam zbudować zróżnicowany słownik służący do mówienia o zjawiskach, które rozpoznajemy jako widowiska artystyczne lub okołoartystyczne, ale który pozwoli także potraktować całość kultury i życia społecznego jako widowisko.
Zajęcia w tym semestrze zostaną podzielone na trzy bloki, którym będą odpowiadały kolejno pytania:
1. Co jeśli świat jest spektaklem, w którym wszyscy uczestniczymy?
2. Co jeśli życie społeczne jest sceną, na której wszyscy odgrywamy swoje role?
3. Co jeśli nasza kultura jest niekończącym się widowiskiem składającym się z rytuałów, gier, zabaw, ceremonii, obrzędów itp.?
W ramach pierwszego bloku przyjrzymy się wybranym koncepcjom filozoficznym, które rozdzielają świat (ontologia) od jego reprezentacji (epistemologia) w taki sposób, że podkreślają nasze "zamknięcie" pośród tych drugich. Poszukamy też tego rodzaju myślenia w kulturze popularnej.
W ramach drugiego bloku sięgniemy przede wszystkim do teorii dramaturgicznej E. Goffmana oraz innych przykładów teorii ról (m.in. F. Znaniecki) i podejść interakcjonistycznych, żeby rozwinąć metaforę życia społecznego jako teatru.
W ramach trzeciego bloku wrócimy do antropologii V. Turnera i porozmawiamy o rytuałach, ceremoniach, obrzędach i innych kulturowych zjawiskach tego rodzaju.
W cyklu 2022/23Z:
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. 2. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu 3. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością 4. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny 5. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu 6. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze 7. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa 8. Energia w tradycyjnym teatrze Azji 9. Japoński taniec butoh – Kazuo Ohno My Mother (1998) 10. Polskie butoh i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] 11. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego 12. Ryszard Cieślak – aktor święty 13. Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” |
W cyklu 2023/24Z:
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. 2. Xiqu w Chinach. Powtórzenie podstawowych wiadomości. 3. Japoński teatr tradycyjny: nō, bunraku i kabuki. Powtórzenie podstawowych wiadomości. 4. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu 5. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością 6. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny 7. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu 8. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze 9. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa 10. Japoński taniec butō (butoh) – Kazuo Ohno My Mother (1998) 11. i 12. Polskie butō (butoh) i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] 13. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego 14. Ryszard Cieślak – aktor święty |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia w tym semestrze zostaną podzielone na trzy bloki, którym będą odpowiadały kolejno pytania: W ramach pierwszego bloku przyjrzymy się wybranym koncepcjom filozoficznym, które rozdzielają świat (ontologia) od jego reprezentacji (epistemologia) w taki sposób, że podkreślają nasze "zamknięcie" pośród tych drugich. Poszukamy też tego rodzaju myślenia w kulturze popularnej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (limit: 3 nieobecności bez konieczności usprawiedliwienia. Przekroczenie limitu, niezależnie od przyczyny absencji, powoduje konieczność zaliczenia materiału na konsultacjach)
2. Znajomość tekstów obowiązujących na zajęciach, aktywne uczestnictwo w dyskusji, realizacja zadań domowych
3. Egzamin pisemny w sesji zimowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005 (wybrane teksty)
2. Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, red. Eugenio Barba i Nikola Savarese, Wrocław 2005
3. Grzegorz Ziółkowski, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000.
4. strona internetowa Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu www.grotowski.net (tu m.in. Encyklopedia oraz internetowe pismo "Performer")
5. Jerzy Grotowski, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012.
6. Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity tot he Present, Routledge 2010.
W cyklu 2022/23Z:
Zob. wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
Zob. wyżej |
W cyklu 2024/25Z:
Zob. wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: