W cyklu 2022/23Z:
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych.
2. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu - referat: problematyka i fabuła eposu Mahabharata, na podstawie: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324. - biogram Petera Brooka w Encyklopedii na stronie internetowej: www.grotowski.net
3. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością - wszyscy czytają Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 (zagadnienia: inscenizacja Petera Brooka jako pomost między Wschodem i Zachodem, argumenty za i przeciw Mahabharacie Brooka – postkolonialne i interkulturowe)
4. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny - referat: Wu Hsing-kuo i jego Contemporary Legend Theatre z Tajwanu, m.in. na podstawie filmu Wu Hsing Kuo Masterclass (YouTube, https://youtu.be/Rcy_Hxxpvuo) oraz fragmentów spektakli na YouTube: Czekając na Godota Samuela Becketta, Kingdom of Desire (na podstawie Makbeta Williama Szekspira), Król Lear Williama Szekspira
5. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu - Kingdom of Desire – MIT Global Shakespeares
6. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze - Eurazjatycki teatr, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 84-93.
7. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa - Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity tot he Present, Routledge 2010 - podział na grupy: Grupa 1 czyta: fragmenty: Asia in Tragedy, s. 14-19 i Alexander’s Dream, s. 19-25 Grupa 2 czyta: fragmenty: Rome Looks to the Orient, s. 25-28, Mimes and Pantomimes in Rome, s. 28-33, Byzantine Interludes, s. 33-39 Grupa 3 czyta fragmenty: Jugglers in the Han Court, s. 39-43, Tang Exoticism, s. 44-45, The Students from the Pear Garden, s. 46-51 Grupa 4 czyta fragment: The Fabolous Asia of the Middle Ages, s. 51-58
8. Energia w tradycyjnym teatrze Azji - Energia, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 63-83 (tutaj szczególnie: a) gongfu dla aktora chińskiego – jak to wyćwiczyć? b) koshi, kiai, bayu dla aktora japońskiego c) fenomen tame i tameru, czyli energia w przestrzeni i energia w czasie d) kim był Zeami (1363-1444) i czym są santai (trzy ciała/role aktora)
9. Japoński taniec butoh – Kazuo Ohno My Mother (1998) - spektakl My Mother w YouTube: https://youtu.be/hzmkYu0d8rM - Sondra Fraleigh, Tamah Nakamura, The Words of Hijikata and Ohno, [w:] tychże, Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo, Nowy Jork 2006, s. 41-69.
10. Polskie butoh i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] J. Majewska, Między buntem rozumu a pokorą istnienia, „Teatr” 2010, nr 12 a) Sylwia Hanff i Teatr Limen – https://ninateka.pl/film/limen-teatr-butoh-instytut-muzyki-i-tanca b) TO-EN - https://ninateka.pl/film/to-en-instytut-muzyki-i-tanca c) inspirujący się wschodnimi sztukami walki Tomasz Bazan i jego Teatr Maat Projekt - https://ninateka.pl/film/tomasz-bazan-instytut-muzyki-i-tanca d) inspirujące się myślą Jerzego Grotowskiego i Gardzienic Stowarzyszenie Teatralne „Chorea” https://ninateka.pl/film/stowarzyszenie-teatralne-chorea-instytut-muzyki-i-tanca
11. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego Jerzy Grotowski, Teatr a rytuał, [w:] tenże, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012, s. 356-373.
12. Ryszard Cieślak – aktor święty - hasła Ryszard Cieślak, Akt całkowity, Książę Niezłomny, Apocalypsis cum figuris w Encyklopedii na stronie www.grotowski.net
13. Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” - materiały ze strony www.gardzienice.org oraz kanału OPT „Gardzienice” na YouTube (film dokumentalny Dawność i pradawność)
|
W cyklu 2023/24Z:
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych.
2. Xiqu w Chinach. Powtórzenie podstawowych wiadomości. Marta Steiner, Chiński teatr xiqu. Interpretacja antropologiczna, Wrocław 2013 (fragmenty: Wstęp, s. 11-18, fragmenty rozdziału 1: Taniec, s. 24-28, Maski, s. 43-45, Popisy zręczności – juedixi i baixi, s. 45-54, Poezja; Sad Grusz, s. 65-69, [system emploi w kunqu]. s. 99-101, jingju
3. Japoński teatr tradycyjny: nō, bunraku i kabuki. Powtórzenie podstawowych wiadomości. - Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008 [tu: Nō, s. 382-385, kabuki, s. 386-389, bunraku, s. 350-351 - nō – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/noh/en/ - kabuki – https://www2.ntj.jac.go.jp/dglib/modules/kabuki_dic_en/letter.php?init=01 - bunraku – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/bunraku/en/introduction/index.html
4. Peter Brook Mahabharata – problem inscenizacji hinduskiego eposu przez reżysera z Zachodu - referat: problematyka i fabuła eposu Mahabharata, na podstawie: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 oraz źródeł znalezionych na własną rękę. - biogram Petera Brooka w Encyklopedii na stronie internetowej: www.grotowski.net
5. Mahabharata Petera Brooka – pomiędzy orientalizmem/postkolonializmem a interkulturowością - wszyscy czytają: Grzegorz Ziółkowski, Wielka synteza, [w:] tenże, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, Gdańsk 2000, s. 277-324 (zagadnienia: inscenizacja Petera Brooka jako pomost między Wschodem i Zachodem, argumenty za i przeciw Mahabharacie Brooka – postkolonialne i interkulturowe)
6. Contemporary Legend Theatre z Tajwanu – fenomen artystyczny - referat: Wu Hsing-kuo i jego Contemporary Legend Theatre z Tajwanu, m.in. na podstawie filmu Wu Hsing Kuo Masterclass (YouTube, https://youtu.be/Rcy_Hxxpvuo) oraz fragmentów spektakli na YouTube: Czekając na Godota Samuela Becketta, Kingdom of Desire (na podstawie Makbeta Williama Szekspira), Król Lear Williama Szekspira
7. Contemporary Legend Theatre Kingdom of Desire (1986) – analiza i interpretacja spektaklu - Kingdom of Desire – MIT Global Shakespeares - Catherine Diamond, Kingdom of Desire. Three Faces of Macbeth, „Asian Theatre Journal” 1994, vol. 11, no. 1, s. 114-133, https://www.researchgate.net/publication/282498492_Kingdom _of_Desire_The_Three_Faces_of_Macbeth
8. Teatr eurazjatycki – cechy rozpoznawcze - Eurazjatycki teatr, [hasło w:] E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka autora. Słownik antropologii teatru, s. 84-93.
9. Azja, nie Orient. Perspektywa transkulturowa i transnarodowa - Nicola Savarese, Eurasian Theatre. Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity to the Present, Routledge 2010 - podział na grupy: Grupa 1 czyta: fragmenty: Asia in Tragedy, s. 14-19 i Alexander’s Dream, s. 19-25 Grupa 2 czyta: fragmenty: Rome Looks tot he Orient, s. 25-28, Mimes and Pantomimes in Rome, s. 28-33, Byzantine Interludes, s. 33-39 Grupa 3 czyta fragmenty: Jugglers in the Han Court, s. 39-43, Tang Exoticism, s. 44-45, The Students from the Pear Garden, s. 46-51 Grupa 4 czyta fragment: The Fabolous Asia of the Middle Ages, s. 51-58
10. Japoński taniec butō (butoh) – Kazuo Ohno My Mother (1998) - spektakl My Mother w YouTube: https://youtu.be/hzmkYu0d8rM - Sondra Fraleigh, Tamah Nakamura, The Words of Hijikata and Ohno, [w:] tychże, Hijikata Tatsumi and Ohno Kazuo, Nowy Jork 2006, s. 41-69.
11. i 12. Polskie butō (butoh) i teatr antropologiczny [seria prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów] Jadwiga Majewska, Między buntem rozumu a pokorą istnienia, „Teatr” 2010, nr 12 a) Sylwia Hanff i Teatr Limen – https://ninateka.pl/film/limen-teatr-butoh-instytut-muzyki-i-tanca b) TO-EN - https://ninateka.pl/film/to-en-instytut-muzyki-i-tanca c) inspirujący się wschodnimi sztukami walki Tomasz Bazan i jego Teatr Maat Projekt - https://ninateka.pl/film/tomasz-bazan-instytut-muzyki-i-tanca d) inspirujące się myślą Jerzego Grotowskiego i Gardzienic Stowarzyszenie Teatralne „Chorea” https://ninateka.pl/film/stowarzyszenie-teatralne-chorea-instytut-muzyki-i-tanca
13. Jerzy Grotowski jako prekursor teatru antropologicznego Jerzy Grotowski, Teatr a rytuał, [w:] tenże, Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i inni, Warszawa 2012, s. 356-373.
14. Ryszard Cieślak – aktor święty - hasła Ryszard Cieślak, Akt całkowity, Książę Niezłomny, Apocalypsis cum figuris w Encyklopedii na stronie www.grotowski.net
|