Historia literatury japońskiej współczesnej 2555-s1KUL2L-HLJW
Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1886 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak:
– Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze.
– Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji
– Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy.
– Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi.
– Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury.
– Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu
– Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego).
– Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w.
– Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska
– Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi.
– Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo
– Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu.
Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu.
– Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm)
– Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm)
– Pisarze niezależni
– Kume Masao
– Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów.
– Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa.
– Narodziny shingeki
– Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō.
– Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.).
– Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych.
– Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra.
– Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha
– Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich.
– Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego.
– Dazai Osamu – konflikty moralne.
– Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō.
– Trzecie pokolenie młodych.
– Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne.
– Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych
– Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. Rozwój dramatu w okresach Taishō i Shōwa.
– Tendencje w poezji (od 1926 roku).
– Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce)
– Japońskie nagrody literackie
– Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski
– Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
W cyklu 2023/24L:
UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
W cyklu 2024/25L:
UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- referatu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na koniec semestru pisemny test zaliczeniowy z materiału przedstawionego na zajęciach plus literatury do przedmiotu; wymagane jest uzyskanie min. 70% punktów na ocene pozytywną
DODATKOWO do zaliczenia 5 lektur z listy przekazanej studentom.
Lektury zaliczenie -opcjonalnie ustna pogadanka o lekturach LUB pisemne opisanie lektury i jej problematyki.
Na zaliczenie student przynosi wydrukowaną listę bibliograficzną - spis lektur, które przeczytał na zaliczenie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lista lektur, przekazana studentom na początku roku akademickiego.
Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska, t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996.
Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008.
Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010
Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju (COVID 19) Zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu zaliczeniowego na semestr (koniec semestru zimowego) dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (narzędzie aplikacji Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: |
W cyklu 2023/24L:
W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju (COVID 19) Zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu zaliczeniowego na semestr (koniec semestru zimowego) dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (narzędzie aplikacji Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: |
W cyklu 2024/25L:
W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju (COVID 19) Zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu zaliczeniowego na semestr (koniec semestru zimowego) dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (narzędzie aplikacji Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: