Antropologia obrazu 2555-s1KUL2L-AO
Obszary tematyczne:
- rozumienie pojęć: antropologia kulturowa, obraz, kultura wizualna
- rola obrazu w czasach przednowoczesnych
- rola obrazu w nowoczesności i ponowoczesności
- krytyczna metodologia badań wizualnych
- obraz, ciało, wizerunek
- rola spojrzenia / patrzenia
- tworzenie kolekcji, archiwów obrazów
- obrazy między etnografią a sztuką
- obraz a praktyka artystyczna
- status obrazu w globalnej kulturze wizualnej
- obrazy i media
- obrazy jako świadectwa historyczne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo oraz opracowanie i przedstawienie w różnych formach zadanych zagadnień.
W przypadku zajęć zdalnych:
- należy realizować na bieżąco zadania przesyłane przez prowadzącą zajęcia.
Oceny:
bardzo dobra - 10 zadań / na 12 (mieć 10 punktów)
dobra + - 9 zadań / na 12 (mieć 9 punktów)
dobra - 8 zadań / na 12 (mieć 8 punktów)
dostateczna + - 7 zadań / na 12 (mieć 7 punktów)
dostateczna - 6 zadań / na 12 (mieć 6 punktów).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012 [wybrane fragmenty]
- H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007
- P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012
- J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000
- S. Pink, Etnografia wizualna: Obraz, media i przedstawienie w badaniach, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009
- W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej, w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
- G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, PWN, Warszawa 2010
- N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba, Karakter, MSN, Kraków-Warszawa 2016
- R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3
- N. Abercrombie, S. Lash, B. Longhurst, Przedstawienia popularne: przerabianie realizmu, przeł. E. Mrowczyk-Hearfield, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 2004
- K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Oficyna naukowa, Warszawa 2003.
- K. Olechnicki, Antropologiczna penetracja wizualnych przestrzeni rzeczywistości: fotografia jako narzędzie badawcze, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 4.
- S. Sikora, Antropologia wizualna i film etnograficzny, Warszawa: OPCIT, 2003, tom 3 (10)
W cyklu 2021/22L:
Obowiązkowa literatura: |
W cyklu 2022/23L:
Obowiązkowa literatura: |
W cyklu 2023/24L:
Obowiązkowa literatura: |
W cyklu 2024/25L:
Obowiązkowa literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: