Kultura dawnych Chin 2555-s1KUL1Z-KDC
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym.
Treści programowe:
- Wprowadzenie: periodyzacja historii Chin, źródła wiedzy o Chinach, najbardziej znani badacze kultury Chin, chińska archeologia.
- Społeczeństwo starożytnych Chin: pochodzenie Chińczyków, kultury neolityczne, struktura społeczna i system organizacji państwa.
- Zróżnicowanie językowe Chin, powstanie i rozwój pisma chińskiego. Wpływ języka chińskiego na języki państw ościennych.
- Filozofie i religie Chin: mitologia i najwcześniejsze wierzenia, główne doktryny filozoficzne i teksty kanoniczne, wpływ filozofii chińskiej na społeczeństwa innych państw regionu.
- Kultura dawnych Chin: chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej, święta i ich znaczenie, wierzenia ludowe, kult przodków.
- Architektura: zasady budowy miast, Wielki Mur Chiński, kompleksy parkowo-pałacowe (Pałac Letni, Zakazane Miasto), miasta jako centra buddyjskie (Luoyang, Longmen, Shaolin), znaczenie terakoty (Terakotowa Armia).
- Muzyka: pojęcie yue, znaczenie i funkcje muzyki dworskiej, wpływ konfucjanizmu na rozwój muzyki, najważniejsze gatunki i utwory muzyczne, tradycyjne instrumenty muzyczne.
- Literatura: filozoficzne źródła literatury, najważniejsze dzieła i twórcy literatury chińskiej.
- Teatr: baixi, rozwój teatru w epoce Song i Yuan, sztuka operowa w czasach Ming i Qing.
- Wynalazki i myśl technologiczna: cztery wielkie wynalazki Chin (papier, kompas, „ruchoma czcionka”, proch), narzędzia z brązu, produkcja ceramiki, jedwab, narzędzia rolnicze.
- Kontakty zagraniczne: Syn niebios i koncepcja "tianxia", jedwabny szlak, pojęcie „zachodu”, kontakty z barbarzyńcami, Marco Polo, kontakty pomiędzy Polską a Chinami (Michał Boym).
W cyklu 2022/23Z:
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: |
W cyklu 2023/24Z:
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: |
W cyklu 2024/25Z:
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia semestru:
1. obecność na zajęciach*
2. przygotowanie i aktywność na zajęciach (prezentacje)
3. uzyskanie oceny pozytywnej (przynajmniej 61%) z testu końcowego (zaliczenie pisemne w formie kolokwium)**.
Ocena końcowa oparta jest o ocenę z prezentacji (25%) oraz wynik zaliczenia pisemnego w formie kolokwium (75%). Kolokwium przeprowadzone zostanie w oparciu o informacje przedstawione w trakcie konwersatorium, a także publikacje i filmy omawiane na zajęciach.
Bardzo dobry 93-100%
Dobry plus 85-92%
Dobry 77-84%
Dostateczny plus 69-76 %
Dostateczny 61-68%
Niedostateczny 0-60%
*Student ma prawo do 4 h nieobecności nieusprawiedliwionej.
**Kolokwium można poprawiać tylko jeden raz. W przypadku nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną (chyba, że w ciągu tygodnia od przeprowadzonego zaliczenia przedstawi zwolnienie lekarskie – wtedy termin poprawkowy traktowany jest jako pierwszy termin).
Literatura
Literatura uzupełniająca:
- BOYM, Michał, E. Kajdański (przeł. i oprac.) 2009. Michała Boyma opisanie świata. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
- BUCKLEY-EBREY, Patricia 2002. Ilustrowana historia Chin. Warszawa: Muza.
- FITZGERALD, Charles Patrick 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- GRANET, Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- GRANET, Marcel 1997. Religie Chin. Kraków: Znak.
- JACOBY, M. 2006, Literatura chińska, [w:] Historia literatury światowej, Kraków: Wydawnictwo Pinnex
- KAJDAŃSKI, Edward 1986. Architektura Chin. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
- KUPŚ, Hanna 2017. "Instytucje muzyczne w starożytnych Chinach”. Studia Azjatystyczne 3, 105-122.
- KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga.
- KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 1991, Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna.
- LIPKA, Angelika 2012, Siostry Kopciuszka. O krępowaniu stóp w Chinach, [w”] „Loża Wschodu”, Warszawa.
- LOEWE, Michael, Edward L. Shaughnessy (red.) 1999. The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilizations to 221 B.C. Cambridge: Cambridge University Press.
- NORMAN, Jerry 1988. Chinese. New York: Cambridge University Press.
- PIDHAINY, Ihor 2021. Chinese Literature: An Introduction. Association for Asian Studies.
- PIMPANEAU, Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
- WILKINSON, Endymion 2000. Chinese History: a Manual. Cambridge, London: Harvard University Asia Center.
- ZEMANEK, Adina (red.) 2007. Estetyka chińska. Antologia. Kraków: TAiWPN Universitas Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: